Chocolate cake with sweet and sour raspberrycream layer!

Hejhej!
 
Idag fick det bli enchokladbotten med syrlig cream cheese hallon topping. Ganska lik min cheesecake gröt men det fick bli sån här frukost idag för jag behövde använda en banan snutt som var kvar, har även lime och cream cheese som behövdes/behöver (finns fortfarande kvar) användas eftersom det inte får stå för länge öppnad i kylen, då kan den hinna bli dålig och jag är en sådan person som vill slänga så lite livsmedel som möjligt (a).
 
Gott var det iaf, lätt att göra (tycker jag) och inte så lång gräddningstid heller :). En bra och smaskig kombination helt enkelt! ;D
 
 
 
 
 
Blev inte så bra fokus så den blev lite suddig...
 
 
 
 

Chokladkaka med syrlig hallonkräm topping!

 
1 portion
 
Botten:
½ dl Havregryn
1/3-1/2 (40g) Banan, mosad
ca 1-2 tsk Kakao
0,25 dl Flytande äggvita / en äggvita
0,5 tsk Bakpulver
Valfritt: Sötning, ca 1 msk kokosflingor
Om du vill ha lite saftigare botten så kan du tillsätta ca 1,5 msk yoghurt/mjölk
 
 
Topping:
2 msk Cream cheese
1 msk Yoghurt
1,5-2 tsk Limesaft eller valfri mjölk om du heller vill det (själv så rekommenderar jag lime)
ca. 0,5-1 dl Frysta hallon
½ tsk Stevia/sötning, mer om du vill ha sötare
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader.
  • Blanda samman de torra ingredienserna först till botten sedan det blöta och blanda, smaka av och se om du vill tillsätta något mer. Häll sedan smeten i en liten ungsform (min är ca 14 cm i diameter).
  • Blanda samman alla ingredienserna till toppingen förutom hallonen, smaka av och justrera efter tycke. Häll smeten över chokladbotten. Micra det frysta hallonen så att dem går att mosa, ringla sedan över hallonmoset över cream cheese lagret. Grädda den i ugnen mellan 10-15 minuter beroende på hur du vill ha din kaka, min var i ugnen i ca 13 minuter kanske iaf tills ytan hade "stelnat". Then it´s done to serve! :)
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0