Timjansrostad pumpa med grönsaksröra!

Hejhej! :)
 
För någon dag sedan så märkte jag i kylen att min butternut pumpa hade börjat ruttna i botten och tur nog så märkte jag det eftersom det inte syntes när den stod upp med botten neråt. Då försökte jag rädda det som gick och rädda och skrapade bort det dåliga. Jag har tänkt många gånger att jag ska testa att ungsrosta pumpa och då tog jag tillfället i akt och gjorde det för första gången. Det var jätte gott och kommer definitivt att göras om flera gånger framöver, det var väldigt söt i sig så det är gott att äta med något kryddigt så det får inte vara något sött till tycker jag för då blir det bara för sött i min smak men vi tycker ju olika som alla vet ^^.
 
Till min mumsiga lilla pumpaskål så fyllde jag den med en krämig het grönsaksröra av det jag hade hemma. Den bestod av ångkokt broccoli, blomkål som hackades (blomkålen mosades lite lätt), Alpros soyas tjocka yoghurt på burk, sambal oelek och ajvar relish, jag tror det var ungefär allt om jag minns rätt. Super enkelt med ack så gött! ;)
 
 
 
 
 

Ungsrostad pumpa!

 
Att ungsrosta pumpa...
Pumpan gör du genom att sätta ugnen på 225 C grader. Skär den i bitar eller hur du vill, krydda häll på lite olivolja (valfritt, själv så rostade jag utan) och valfri krydda efter behag, ex timjan. Rosta pumpan i ca 30 minuter  eller tills den mjuknat, tiden kan variera lite beroende på tjocklek.  När den är klar så kan du antingen servera den som den är som tillbehör till korv, fisk, vegetariskt alternativ av "kött, fisk, kyckling", ännu mer grönsaker, bönsalsa eller röra osv. eller om du har rostat den som en skål så kan du fylla den med en krämig god röra som jag eller mosa pumpan och servera som mos. Det finns många möjligheter du kan göra och hitta på :).
 
Ps! Min grönsaksfyllning hittar ni ingredienserna där uppe va jag hade i ^^.
 
 
 
 
 
Ha en forsatt bra dag,
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0