Gratinerad "klyckling" med curry-kantarellsås!

Hejsan!
 
Igår kväll så gjorde jag ett recept på en super smaskig fetagratinerad "kyckling" med annorlunda kantarellsås med kokosmjölk, ärtor och curry. Den var himmelskt god, såsen var sååå smarrigt god! Smak kombinationen låter väldigt konstigt och annorlunda men jag lovar curry och kantareller tillsammans det var suuupper goott! Ni måste verkligen pöva den var så god, mums! ;D
 
Jag gjorde om orginal receptet lite så att den blev i vegetarisk version man kan även göra den vegan vänlig genom att skippa fetaosten eller kanske ersätta den med mjölkfritt alternativ av ost ^^.
Rätten räcker till ungefär 2-3 personer beroende på hur mycket man tillsätter av alla ingredienserna. Den är inte så tidskrävande och tar kanske tar 30 minuter att göra beroende på hur händig man är i köket som sagt ^^.
 
 
Frukost tips! Till frukosten så var jag sugen på att göra en muggkaka så det blev en repris på ett recept jag har gjort tidigare, nämligen den ljuvliga Pumpa mugkakan med vanilj & jordnötskräm! ;)
 
 
 
Den nedre lilla bilden blev mörk av någon mysko anledning, so I'm sorry for that!
 

Fetagratinerad "klyckling"

 

med curry-kantarellsås!


2-3 portioner
 
Ingredienser:
2-3 st Quorn "kycklingfiléer" eller annan vegetarisk ersättning för kyckling
1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
Gula kantareller (valfri mängd, jag använde förvällda som vi hade fryst)
1 Grönsaksbuljongtärning + en skvätt vatten
3 dl Kokosmjölk
0,5-1,5 dl Gröna ärtor
Curry efter smak,
(jag gissar på att jag tog mellan 0,5-1 msk men ha i lite pöompö så det inte blir för mycket för säkerhetens skull)
½ -1 pkt Fetaost

  • Skär kycklingen i mindre bitar och bryn så de får lite färg (kan skippa detta om man vill). Lägg dem sedan i botten av en ugnsform.
  • Bryn lök hackad/skivad och pressad vitlök, tills den är genomskinlig. Tillsätt kantarellerna, smula ner buljongtärningen och med det en skvätt vatten. Sänk värmen och låt puttra ihop. Häll sedan ner kokosmjölken och smaka av med curry, stäng av värmen och rör samman allt så det blandas.
  • Strö ärtorna över "kycklingen" i formen, och sen häller du över kantarellsåsen. Smula över en önskad mängd fetaost och grädda sedan i ugnen på 175-200 grader tills osten fått färg, ca 10-20 minuter.
Servera med valfria tillbehör och njut! ;D
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0