Vegan Moussaka in my way!

Idag så gjorde jag en vegans Moussaka på mitt vis, blev jätte gott :D.
Enkelt att göra inga komplicerade grejer, rätten passar alla i familjen (Y).
 
Jag använde 7 % havregrädde i min gratäng eftersom det var det vi hade/har hemma och det blev lite "vattningt" så jag rekommenderar att använda en tjockare ifall ni tänkter använda havregrädde :).
 
 
Det ser dock inte så gott ut när det är upplagt på tallriken men, it's lovely (I think)! ^^
 
 
 
 
 

Vegansk Moussaka

 
4-5 Portion
 

Ingredienser:
 
1 Aubergine
1 Zucchini
1 Lök
1-2 Vitlöksklyftor
1 Paprika
ca. 200g Fryst Quorn- eller sojafärs
1 dl Sojagrädde eller tjock havregrädde
2,5 dl Krossade tomater
1-1,5 dl Svarta bönor, kokta & sköljda
ca. 1 tsk Kanel
ca. 1 tsk Salt
Muskotnör & peppar
Riven veganost
 
  • Sätt ugnen på 200-225 C grader. Skiva auberginen och zucchinin i ca centimetertjocka skivor, lägg dem sedan på en plåt och salta dem. Baka grönsakerna i ugnen i ca 20 minuter.
  • Under tiden så steker du hackad lök, paprika, pressad vitlök en stund. Tillsätt sedan vegfärsen, stek ytterligare en stund. Ha sen ner tomatkross och krydda efter smak, låt det puttra tills grönsakerna är klara.
  • När dem bakats klart så lägger du i hälften av grönsakerna i en ungsform på botten, lägg sedan på "köttfärsen" och häll grädden jämnt över färsen, fördela bönorna och sist så lägger du på resten av auberginen och zucchinin. Toppa med önskad mängd riven ost, om du vill ha det.
  • Ställ gratängen i ugnen och grädda den i ca 20 minuter. Servera med några goda grönsaker eller en sallad! :)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0