Simple and juicy Peach and blueberry pie!

Godmorgon! :)
 
Gjorde en smarrigt god fuktpaj med persika och blåbär som är en super yummy kombo.
Enkelt men gott, vad mer kan man önska?! :o :)
 
Kan ätas till fika eller mellanmålet, alltså när du önskar! ;)
 
Kommer även att ge lite andra förslag på smaksättningar och variationer på pajskalet för jag gjorde bara en simpel havrebotten. Skulle velat göra ett kokos och nötskal men det blir för mycket kalorier än vad jag kan hantera, dumma anorexia som har gjort mig beroede av kalorie räkning vid frukost och mellis. Har aldrig brytt mig om kalorier förut men nu den senaste tiden när jag har hjälp av en kalorieapp räknare :(..
 
 
Hade även tänkt att göra lite fint och lägga upp på ett fat men tiden räckte inte till för det imorse så det fick bli så här plus några snap-shots! :/
 
 
 
 
 

Saftig persika & blåbärspaj!

 
1 portion
 
Pajskalet:
 4 msk Havregryn
eller 2 msk mandel/hasselnötsmjöl (istället 2msk havre)
ca. ½ tsk Sötning
1 msk Osötad/vanlig äppelmos
1 msk Kvarg
Ev lite vatten/mjölk eller mer äppelmos/kvarg
Valfria smaksättningar: Kanel, kokosflingor, kakao, kardemumma, citrussaft eller skal osv...
 
Fyllning:
1 (ca. 95g) Persika
ca. ½ dl Frysta blåbär
ca. 0,5-1 tsk Potatismjöl
 
 
  • Sätt ugnen på ungefär 185 C grader.
  • Blanda alla ingredienserna till botten, smaka av och justrera efter behag beroende på vad du väljer för smaksättningar. Det ska bli lite kletig men ändå ganska kompakt/fast smet. Tryck ut smeten i en ungsform i lagom tjocklek, även lite på "vägarna" så att det blir en "skål".
  • Skiva eller hacka persikan i bitar. Blanda samman blåbär och potatismjöl i en skål och rör om, tillsätt sedan den skivade persikan och blanda. Lägg sedan ner frukt blandningen i pajskalet och grädda den i ugnen mellan 15-20 minuter.
 
Servera med vaniljsås/kräm, chokladsås, vaniljglass eller vaniljkesoröra (beroede på när du tänker äta den), kan även ätas utan tillbehör ! :)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0