Moist Banana-peach baked oats with a hint of vanilla!

Hellu hellu! :)
 
Gjorde en härlig men enkel ungsbakad gröt med mogen banan och persika med en gnutta vanilj som åts med min fruity fruit fluff (är inte med på bild).
 
Som ni säkert märker så har jag tillagat mycket i ugnen den senaste tiden men det är för att jag tycker det blir så gott med ungsbakat och när det blir lite krispig yta och så saftig och go inuti ^^. Det blir heller inte så många kalla recept för jag vill helst äta något varmt eftersom jag är så frusen av mig så tycker jag det är "skönare" (eller vad mans ja säga) med varm mat. Många recept innehåller också frukt och det är för att jag har mycket mogen frukt som måste användas. Själv så har jag inget i mot det eftersom jag älskar frukt men jag tänkter ifall det kanske är någon som inte är så förtjust i det eller nått ^^.
 
Dem flesta recepten (gröt recept och liknande) kan man ju också tillaga på spisen eller micron det är ju bara att man behöver tillsätta mer vätska så bör det nog funka utmärkt! :)
 
Just nu i helgen så kommer jag baka några recept som bakas i långpanna, för jag har blivit frågad om om jag kunde baka till en catering (har bakat till dem förut) för sista racet som är för säsongen. Jag kommer göra 4 olika recept som kommer att bakas i långpanna och dem kommer inte vara lika nyttiga som det övriga recepten jag brukar hitta på/testa. Det skulle inte bli speciellt billigt att baka till så många med så dyra produkter :p.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Härlig & simpel Banan-persika

 

gröt med en gnutta vanilj!

 
1 portion
 
Ingredienser:
 
Nästan 1 dl (30g) Havregryn
1/3 - 1/2 Banan (mogen), mosad
½ Stor mogen persika, i bitar
0,5 dl Mandel-/ sojamjölk eller vanlig
1 krm Vaniljpulver
 
Valfritt:
2 krm Bakpulver
1 tsk Linfrön/psyllium frön
Sötning, om du tycker det behövs.
Jag använde ingen sötning eftersom mina frukter var väldigt mogna så det räckte med fruktens naturliga sötma.
 
 
  •  Sätt ugnen på 200-225 C grader. Blanda det torra ingredienserna först tillsätt sedan den mosade banan och mjölken, blanda sen har du ner den hackade persikan i smeten. Grädda gröten mellan 10-20 minuter beronde på hur du vill ha den, sätt gärna på grilleffekten dem sista 5 minuterna för krispigt yta om det så önskas.
  •  Tillagning på spisen gör du genom först att koka upp havregryn, vaniljpulver, frön tillsammans med 1,5 dl mjölk att börja med. När det börjar koka ihop sig så tillsätter du eventuellt mer mjölk beroende på hur tjock gröt du vill ha, tillsätt även mosad banan och persika bitarna. Låt det koka ytterligare en stund, smaka av ifall du vill tillsätta sötning eller om du vill spä ut din gröt med lite mer mjölk. 
Servera gröten med fruktfluff, vaniljkräm, vaniljkesokräm eller inget alls! :)
 
 
 
 
Ps! När jag höll på med att skriva inlägget imorse så hängde sidan sig så jag inte kunde göra något alls på bloggen. Jag stängde då av hela datorn och stuntade i det just då så det är pga inlägget läggs in senare och jag har haft fullt upp med bakande som jag kommer lägga upp om lite senare...
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0