Marmorerad mjukpepparkaka med äpple & nötter!

Hade ett uppskuret äpple hemma som ingen har rört och eftersom jag vill slänga så lite mat som möjligt speciellt när dem fortfarande går att använda. Bakade då en liten annorlunda pepparkaka som jag bara slängde ihop efter det som fanns hemma till familjen och andra besökare, den blev väldigt omtyckt, saftig och god sa dem :).
 
Inte så nyttig precis men man kan ju göra den nyttigare genom att byta ut sockret mot tillexempel stevia (eller liknande), nyttigare mjöl och de. Då blir den lite nyttigare än exakt som jag gjorde den ;).
 
Dock så syns det knappt att den är marmorerad där jag skurit den men men ^^.
 
 
 
 
Idag lagades det inte något speciellt heller tyvärr (huvudmåltid), blev lite färdig frysmat och nått enkelt eftersom jag var/är så seg och hängig idag och inte brydde/bryr mig om mat direkt. Har blivit lite sämre på att laga huvudmåltider men det är ju för man ofta har rester för att man lagar oftast till sig själv och då blir det över. Man  äter ju också lunch i skolan, då minskas det ju ännu mer med tillfällen för att äta rester eller laga nytt.
 
Tycker ni detta är bra eller dåligt att det har minskats och att det har blivit mer bakning, mellanmål och frukost?
Mycket nyfiken på att höra era åsikter! (a) ^^
 
 
 
 
 

Mjukpepparkaka med nötter och äpple!

 
  1 Kaka
 

Ingredienser:
 
50g Smör
1,25 dl Mjölk
2 Ägg
2 dl Socker
1,5 tsk Bakpulver
3 dl Mjöl
1 Äpple, rivet eller hackad i små bitar
(jag använde ett rött & sött äpple)
ca. 0,5-1 dl Hackad mandel & hasselnöt (eller bara en sort)
ca. 1 msk Pepparkakaskrydda, mer eller mindre
Förslag: Du kan tillsätta ca 1 msk kakao i smeten, i den ljusa delen i en separat skål.
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Smöra och bröa en kakform (1,5 L). Smält fettet i en katrull och tillsätt mjölken, låt det gärna vara ljummet.
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt, tillsätt sedan mjölet och bakpulvret (jag brukar alltid blanda mjölet och det i en separat skål med andra sorter eller bakpulver för att få det blandas samman), vispa så att det blandas. Ha sedan ner nötterna och äpplet, rör samman det tillsammans med det smälta smöret.
  • Häll ca 1/3-½ av all smet i den bröade formen, smaka av med pepparkakaskrydda på resten av smeten. Häll den återstående smeten i formen.
  • Grädda kakan i nedre delen av ugnen mellan 35-40 minuter, prova med en sticka för att vara på den säkra sidan. Låt den sedan svalna lite innan du stjälper upp den på ett fat.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0