Healthy and lowcarb Carrotcake with frosting!

Har testat att laga en nyttigare, lowcarb morotskaka som jag gjorde några ändringar på, dock så blev det inte så bra så jag tänker inte dela med mig med min version av detta recept. Det blev mitt mellanmål på eftermiddagen idag tillsammans med limefrosting! ;p.  Den är jätte god och bör prövas! :)
 
Funkar även att frysa in kakan för det har jag gjort, dock utan frostingen så klart! ^^
 
 
Ps! Min kaka ser lite torr ut men det är för den har varit fryst och sedan så har jag kört den i brödrosten men den är mycket saftigare än vad den ser ut att vara, plus så blev min v^^.
 
 
 
 
 

Nyttig Morotskaka!

 
Kakan:
250g Finrivna morötter
2 dl Mandelmjöl
2 dl Pofiber
3 Ägg
1,5 msk Fiberhusk
1 tsk Osötat vaniljpulver
2 dl Sukrin melis/sötning
3 tsk Bakpulver
1,5 tsk Bikarbonat
1,5 tsk Kanel
1 dl Kvarg
½ dl Vatten
 
 
Frostingen:
200g Cream cheese
1 dl sukrin melis/sötning
½ tsk Vaniljpulver
 
 

  • Sätt ugnen på 170 grader
  • Vispa ägg och sukrin/sötning fluffigt i en separat skål. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll  dem sedan i äggblandningen. Ha ner det finrivna morötterna och blanda väl. Blanda ut kvargen med vatten i en separat skål och häll sedan ner kvargblandningen i degen. Rör om noggrant tills samtliga ingredienser blandats samman tills en kletig massa bildats.
  • Smörj in en form ca. 26 cm i diameter med avtagbara kanter i kokosolja (eller smör) och bre ut degen jämt. Degen ska vara kletig men formbar och inte rinnande, då är det som det ska.
  • Ställ in formen i mitten av ugnen och grädda cirka 40 minuter. Om du använder en mindre eller större form så kommer nog gräddningstiden att ändras (beroende på tjocklek) så då får du ha ögonen på den så att den inte blir torr. Ta sedan ut den och låt svalna helt innan frostingen bres på (om du inte ska frysa in en del av kakan som inte kommer ätas).
  • Blanda frostingen genom att vispa samman färskosten med sukrin/sötning och vaniljpulver. Låt stå kallt under tiden kakan svalnar. Bred sedan på frostigen över den avsvalnade kakan, strö över lite kanel eller rivna morötter och njut! :)
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0