Soft and moist Coconutbar with cheese filling!

Har gjort en ny mjuk och saftig kokosbar, som blev otroligt saftig och god. Älskar den med dens härliga mjuka "kokosskal" som fylls med en härlig syrlig kräm från philadephian och limen med touch av sötma som man jag fylla med valfri topping allt från söt till surt efter det man tycker om. Man kan verkligen variera hur mycket som helst med detta recept.
 
Mina toppingar som jag använde till fyllningen var bland annat en som var med några lingon tillsammans med WF choklad dipp, en annan var med lite krossade hallon samt kokosflingor och den sista använde jag lite blåbärskräm som hade blivit över (använde inte allt till toppingen resten åt jag upp vid sidan av). Alla var otroligt goda! ;D
 
Ett jätte smarrigt mellamål, du kan även dubbla satsen och göra två stycken eller testa att göra en större för det är ingen jätte stor portion beroende på hur mycket man själv behöver äta ^^.
 
 
 
 

Kokosbar med krämig sötsur fyllning!


1 liten portion
 
Botten:
1 msk Kokosmjöl
ca. 1 tsk Stevia/sötning
2 msk Yoghurt 0,5 %
2 krm Bakpulver
Några droppar kokos extrakt (köpt på Iherb)
Valfritt: 1 msk Kokosflingor
(jag använde inte kokosflingor i mina)
 
Fyllning:
1 msk Cream cheese, valfri fetthalt
Lite sötning, ca 0,25-0,5 tsk.
En nypa vaniljpulver upp till 0,5 krm, efter tycke
Några droppar upp till 0,5 tsk Limesaft
1 msk Yoghurt/ kvarg
 
Funkar också att ta 2 msk cream cheese tillsammans med ca 0,5 msk yoghurt.
 
Topping förslag:
Lite krossade hallon eller några hela bär/frukt
Kokosflingor, choklad eller kola dipp/sås/bitar, sylt, bärkräm osv...
Tänkt på att inte ha i för mycket så att det blir för mycket vätska om du använder frukt/bär eller kräm,sås.
 

  • Sätt ugnen på 200 C grader. Blanda botten och fyllningen i två olika skålar efter tycke och smak.
  • Du kan smörja formen och bröa den lite med kokosflingor om du vill. Tryck ut botten smeten i en liten form med kanter (det underlättar att blöta en sked eller fingrarna för att trycka ut den. Jag använde även min lilla aluminium "barform" som du kan se lite på bilden där uppe). Kom ihåg att inte trycka ut smeten för tunt den ska vara lite tjock.
  • Häll sedan cream cheese fyllningen i "skalet". Toppa/ringla sedan med lite valfria tillbehör, grädda den sedan i ugnen i ca 15 minuter. Låt den svalna något, speciellt ifall du vill försöka få ur den hel för risken är stor att botten fasnar kvar, du får du trycka dit botten som fasnat för hand efteråt så fick jag göra, det funkade lika bra det ;p.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0