Rhubarb breakfast cake!

Godmorgon alla pigga & glada!
 
Imorse när man vakna så var det så himla mörkt så man visste knappt om det var morgon eller inte eftersom det har regnat hela natten. Jag tänkte att det var på tiden att jag gjorde något med rabarber eftersom det var så länge sedan så då passade jag på att testa ett recept som jag sätt på instagram på en "Rhubarb cake" (snarare en unsbakad gröt). Väldigt enkelt och går snabbt att tillaga i ugnen! (Y)
 
Den var god men jag tycker den var lite tråkig i smaken, så jag rekomenderar att ni smaksätter den med exempelvis kanel, kardemumma och vaniljpulver för mer smak och sötning om ni vill ha sötare för den är inte så söt direkt (beroende på hur söt och hur mkt banan du använder). Eller så tillsätter ni lite mer bär ex hallon, jordgubb, björnbär osv (inte för mkt bara) då bör den bli lite roligare ;).
 
 
 
 
 

Rhubarb breakfast cake!


1 portion
 
Ingredienser:
1 dl Havregryn
½ tsk Bakpulver
3 msk Valfri mjölk (jag tog soya denna gång)
1 tsk Stevia/sötning ()
ca. 1 dl Rabarber, skuren
1/3 banan, mosad
1 Ägg eller 1 äggvita
 
Valfri smaksättning (men rekomenderar):
Kanel, vaniljpulver, kokosflingor, hackade nötter eller kardemumma
Mer sötning för sötare "kaka"
Lite andra bär ca ½ dl
 
(blanda hur du vill efter tycke och smak)
 
  • Sätt ugnen på 200 C grader. Blanda de torra först sedan ner med det blöta, smaka av och se om du vill tillsätta något mer efter önskan. Häll smeten i en ungssäker form och grädda den mellan 10-15 minuter.
  • Servera med resten av bananen i slantar med exempel vaniljkvarg / vaniljkesoröra, sockerfri sirap/honung eller så gör du någon "frosting" av bananen med ex yoghurt, kokosflingor eller keso, kakao osv.. :)
 
 
 
 
 
Hoppas du får/fått en bra start på dagen,
kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0