Vanilj-lime gröt med exotisk persimonkräm med kokos & choklad drizzle!

Godmorgon alla pigga och glada! ^^
 
Igår när jag fick fara iväg och handla lite mat till hushållet så såg jag att dem hade ett extra erbjudande på Persimon frukter, 3 för 10 annars så var det 6 kr st. Då såg jag att dem hade smakprov på frukten och jag har aldrig ätit den förut så jag testade en bit, det var goda men jag vet inte om det är så gott att äta dem som dem är i stor mängd direkt :/ . Aja så jag passade på att köpa 3 par mogna frukter eftersom det är säsong för dem (tror jag).
 
I morse så testade jag att använda en del a frukten till frukosten. Jag har ju aldrig lagat med denna frukt förut så jag började att testa med några enkla smaker som brukar passa till det mesta, då blev det en kombination av en krämig vanilj och lime gröt med en god söt liten persimonkräm med kokos och choklad. Det blev riktigt gott faktiskt, tummen upp för det! ;D 
 
 
 
 

Krämig Vanilj-lime gröt

 

med exotisk kräm & choklad drizzle!


1 portion
 
Gröten:
1,2 dl Havregryn
2 tsk Rivet limeskal
1 tsk Vaniljarom
1 msk Stevia / sötning
2 dl Valfri mjölk (jag tog soja light)
2 Äggvitor
Valfritt: 2 tsk Chia-, lin- eller psylliumfrön (ger bra hälsoeffekt & mättnad)
Limesaft efter smak
 
Exotisk kräm:
75 g Kvarg / kesella
75 g Keso eller Creme cheese
ca. 1/2 Mogen persimon i bitar, (ca. 80g)
2 tsk Stevia / sötning, mer om de önskas
ca. 1,5 -2,5 msk Koksflingor
1/3-0,5 tsk Kokos extrakt, (jag använde denna) **
Waldens farms Choklad dipp eller sås
(eller något annat märke/sort)
 
** Kan skippas men det blir mer kokossmak med aromen.
 
  • Koka upp alla ingredienserna för gröten i ca 4-5 minuter, men vänta med äggvitorna. Tillsätt sedan vitan under omrörning, sänk värmen och koka i ytterligare 2-3 minuter.
  • Mixa allt förutom frukten och chokladen till en slät kräm. Blanda ner den hackade frukten, smaka av och se ifall du vill tillsätta något mer. Toppa gröten med krämen, ta önskad mängd chokladsås/dipp och ringla runt det i krämen toppa eventuellt med lite mer persimon frukt och kokosflingor sen är den klar att ätas ;).
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0