Now I'm back, med mer pumpa!

Hejhej!
 
Jag vill bara börja med att säga förlåt för det plötsliga blogg pausen men jag nämde ju tidigare att jag skulle åka till Åland och hälsa på mina kusiner ett tag. Först visste jag inte riktigt om jag skulle åka på onsdagen eller torsdagen men det blev onsdag morgon som jag lämnade huset så jag hann inte meddela er som följer mig så jag får be om ursäkt för det.
Jag har haft det mysigt och bra, åt även på en ganska ny fin restaurang på Åland som öppnade förra året som heter Smakbyn, den kan jag verkligen rekomendera till er matälskare om ni besöker Åland någon gång. Jag tog en vegetarist rätt med rödbetsbiffar som bla serverades med grönsaksragu, någon dressing samt lite roccula (stavning? :s), fick även kantarellsås vid sidan av ifall jag ville ha, den rätten var otroligt himmelskt god! *drool*
Igår kväll så kom jag hem och då orkade jag verkligen inte uppdatera mig något, det är alltid trevligt att åka bort men som man brukar säga "borta bra men hemma bäst"! ;) Typiskt nog när jag väl också kommit hem så for min pappa över till farmor uppe i Finland och ska vara där en vecka så nu är det bara mor och jag hemma >.<.
 
Idag så bjuder jag på ett recept på en ungsbakad Choklad och pumpagröt, som jag har testat att göra till frukost för ett tag sedan. En saftig gröt som tar lite längre tid att tillaga men om man har sovmorgon eller har tid att göra den så kan man ju passa på. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag tyckte om den men jag har för mig att den var okej ^^.
 
 
 

 

Ungsbakad Choklad & pumpagröt!


1 portion
 
Bas gröten:
1,2 dl Havregryn
En nypa salt
1 msk Sötning
0,6 dl Yoghurt / kvarg
0,6 dl Valfri mjölk (jag tog osötad mandelmjölk)
Valfritt: ½ skopa MRM vanilj protein*
 
*Protein pulvret går att skippas, funkar säkert att byta ut mot annan vanilj sort med.
 
Lager 1:
0,5 msk Kakao
ev. mer sötning
 
Lager 2:
2 msk Pumpapuré
Mer sötning om det önskas
 

  • Sätt ungen på 175-200 C grader (ju högre värme desto kortare gräddnigstid bör det bli).
  • Blanda först alla ingredienserna till grundsmeten. Dela sedan upp smeten till två smetar, i den första tillsätter du kakaon och kanske mer sötning efter tyckte. Smörj sedan en ungsform och häll chokladsmeten i botten.
  • Resten av smeten tillsätter du pumpapurén (ev sötning), häll sedan blandningen över chokladen, försiktigt så att det inte blandas samman. Kör in den i ugnen och grädda den mellan 15-30 minuter beroende på önskad konsistens och värme.
Toppa gröten gärna med en vaniljkräm ex gjord på kvarg och keso eller bara kvarg blandat med sötning och vaniljpulver eller arom.
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0