Mandeltarté med vanilj fruktkräm!

Godmorgon! :)
 
Igår så mådde jag inte så bra, jag kände mig jätte konstigt inut i kroppen och magen, gjorde till och med lite ont ibland, obehaglig känsla. Så jag var lite hängig och livlös. Man börjar bli lite rädd eftersom jag tydligen har gått ner ännu mer i vikt och blev så här konstig i kroppen, tänk om jag bara faller ihop nån dag eller något annat händer. Jag är nog mycket sjukare än vad man kan tro och har väldigt svårt att hitta motivationen och lämna min "säkerhets zon". Ibland så orkar man bara inte bry sig och det är det jag har slutat göra, man vill inte leva ibland för man vet inte hur eller vad man ska göra för att slippa detta helvete. Jag vill bara lägga mig i soffan och sjunka in...
 
Förlåt för denna trista början och för att ni kanske inte bryr er ett skit men det känns bara lite skönt ibland att bara skriva hur det känns och släppa ut det på ett vis utan att gå till någon kurator eller liknande, blää.
 
 
Till frukost så gjorde jag en liten Mandeltarté med frukt fyllning med smak av vanilj. Den blev jätte god, visste inte riktigt vad jag skulle ha för tillbehör men jag provade med 3 olika Walden farms produkter choklad-, koladipp samt sirap och alla tre passade bra till. Min favis vaniljkräm på keso, kvarg, vaniljpulver/arom plus sötning skulle nog också sitta riktigt fint, creamcheese kräm eller chokladkräm kanske? Det är bara att välja och vraka ;p.
 
Eftersom det inte är så stor portion så kan ni ju testa att dubbla satsen om ni tänker äta den till frukost annars så passar den som mellis eller kanske till och med som dessert om tycker det och kanske gör några ändingar ^^.
 
 
 
 
 

Almond tarté with

 

vanilla-fruit filling!


1 liten portion
 
Tarté:
2 msk Mandelmjöl
1 msk Havregryn
1 msk Valfritt mjöl, (jag tog pofiber)
ca.4-6 sweetdrops Amaretto, alt. 1-2,5 tsk Sötning
1 msk Kvarg / kesella
1 msk Osötad äppelmos eller vanlig
ca. 0,5-1 tsk Valfri mjölk eller vatten
 
Jag tog även 1 krm bakpulver men jag tror det inte gjorde så stor skillnad kanske om man tar 1 krm till så men det får du välja själv. Funkar bra med och utan :).
 
Fyllning:
ca. 0,75 msk Kvarg / kesella
60g Persimon i små bitar **
En nypa vaniljpulver
ca. 0,25-0,5 tsk Osötad äppelmos alt. vanlig
 
** Om du inte vill använda persimon frukt så kan du ta ca 1 dl valfri frukt/bär som du antingen mixar eller skär i små bitar beronde på vad du väljer för frukt/bär. Då kanske du också behöver lite sötning beroende på valet av för frukt.
 
 
  • Börja med att sätta ugnen på 200 C grader.
  • Blanda sedan alla ingredienserna till botten efter smak, tryck sedan ut "degen" i en liten ungsform (den ska vara lite tjock så gör den inte för tunn, botten kan vara lite tunnare men inte "vägarna").
  • Till fyllningen så blandar du bara samman allt i en liten skål efter tycke och smak (kan även mixa samman allt till en slät smet), häll sedan ner det i pajskalet och grädda den mellan 12-18 minuter berroende på hur du vill ha den.
 
Servera med valfria tillbehör.
Några förslagfinns som du kan finna i texten där uppe som jag tycker/tror skulle passa riktigt fint till! ;)
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer
Jonas

Det där var/är ett riktigt nice recept =) Tack!

Svar: Åhåå har du gjort den? :) Tack så mycket, ja den är härlig och god! ;D
Nej, tack själv! (ifall jag uppfattade rätt att du har provat den xP )
Det är bara roligt och höra ifall någon testar en av mina recept speciellt om dem tyckte om den ^^ .
Johanna V

2013-11-16 @ 20:53:36
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Nja, inte jag. Men en väninna ;) Och ja, jag tyckte om den =) Tack så mycket du ^^

Svar: Hehe okej , aja huvudsaken är ju att någon har lagat den och att du iaf smakade den och gillade den det är de som är viktigast och roligast att höra för mig ;D ^^.
Johanna V

2013-11-19 @ 14:57:50
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Jadå, det gjorde jag absolut =) Så du får hemskt gärna fortsätta att tips om recept osv ^^ För de kan man aldrig få för många utav!

Svar: Ja så bra. Det är så kul att höra om någon tyckte om de speciellt när det är ens egna kreation ;). Ja precis :p, det kommer komma lite gott och blandat med mellanrum beroende om jag orkar eller har tid ^^ .
Johanna V

2013-11-20 @ 22:24:08
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Det var jätte kul att höra du =) Ja, absolut! Det är bara att göra det när du känner för det :) Ha en fin helg!

Svar: Hehe, så bra! (Y)Ja, det vet jag inte om jag kommer hålla så bra för jag lägger upp trots att jag inte orkar ibland som jag har nämnt i vissa inlägg att jag känner mig "tvungen" av en konstig anledning x).

Tack, desamma! :)
Johanna V

2013-11-22 @ 20:14:26
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Det blir ju lite så tyvärr. Sedan så råkar nog de flesta ut för en ide-torka förr, eller senare också :S

Min äldsta bror har dock klarat sig rätt så bra på den fronten. Han har nämligen snart skrivit 10,000 inlägg på vår blogg =)

Svar: Jaow, fast jag har inte fått någon idé-torka riktigt ännu det är mer orken att blogga och fixa bilder till en och samma bild (collage) eller tidsbristen ^^.
Oj det var värst! Har ni haft bloggen länge eller? ^^
Johanna V

2013-11-23 @ 15:44:41
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Ah, jag förstår =) Jo, själva gör vi 8 inlägg om dagen. Så det äter ju en del energi...Jodå, vi startade 2009 i Januari =)

Svar: Oj jävlans, hur orkar ni?! :o , ni studerar inte eller något eller jobbar, er webbsite är kanske erat jobb eller?Då har ni hållit på ett bra tag då ^^, är det många som följer er eller kikar in på bloggen? :)
Johanna V

2013-11-24 @ 12:49:55
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Det är min bror som skrivit allt det där. Jag sysslar mest med videos =) Han är den mest målmedvetna och starka personen jag känner.

Han kör bara, så har han gjort i flera år. Vi har flera tusen följare på twitter. Vi har mellan 160-200 besök på sidan per dag.

Vi gör dock bäst ifrån oss på Youtube. Där vi har flera tusen tittare per dygn. Vi är dock sjukt underskattade imo.

Men å andra sidan, det var Swedish House Maffia också. Det var knappt någon som visste vilka de var i Sverige förut. Men de slog igenom stort utomlands istället =)

Ha det!

Svar: Hehe okej, men ni båda bidrar ju men något iaf! (Y) :)Oj, men det är ju bra. Ja precis de har du rätt i! :) ^^

Desamma! :)
Johanna V

2013-11-26 @ 23:38:43
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Så är det absolut =) Men vi skulle behöva fler som jobbar hos oss, och då gärna tjejer. Vi kommer att lyckas, det är bara en fråga om tid, samt att överleva under tiden.

Tjo!

Svar: Hehe okej, ja det är ju bra med lite blandade kön på en arbetsplats ^^. Ja, precis någon gång så måste man ju det tycker man ju. Det är bra att du tänker positivt och tänker framåt! (a) (Y)
Johanna V

2013-11-27 @ 18:38:48
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Absolut =) Samt så är det ju mycket trevligare om det är blandat också imo. Det måste man göra =) Annars kommer man ingenstans ;) Ha en bra helg!

2013-11-28 @ 11:39:27
URL: http://thegamingground.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0