Kardemummakaka med banan & kanelfyllning!

Till dagens eftermiddags fika så testade jag ett recept från Sanna på en nyttig kardemumma kaka med banan och kanel fyllning. Tyvärr så tycker jag det blev en besvikelse och jag gillade den inte speciellt mycket alls, så nu får jag hoppas att mina päron blir mer förtjusta i den än mig och hoppas att dem kan äta upp den. Annars så får jag väl tvinga i mig den själv och det vill jag helst inte :/...
Jag vet inte riktigt exakt vad som gör att jag inte gillar den men jag gillar bara inte smaken, det var inget som passade mig, tyvärr :(.  Jo en sak kan jag nämna att jag tyckte det var för mycket kanelsmak i fyllningen trots att jag tog hälften enligt receptet >.<.
 
 
 
 
 

Banan & kanelfylld kardemummakaka!


1 Liten kaka
 
Ingredienser:
2 dl (60g) Havregryn
2 msk Valfritt mjöl, Sanna använde bovetemjöl vilket ger en lite "grövre smak"
1 tsk Bakpulver
1-2 msk Stevia strö/sukrin, eller valfri sötning
1 tsk Vaniljarom
0,5 tsk Kardemumma
50 g (ca 0,5 dl) Osötat äppelmos (eller banan)
3,5 msk Osötad mandelmjölk
2 Äggvitor
 
 
Fyllning:
50 g Mosad banan 
1 tsk Kanel

  • Blanda ihop alla ingredienser till kakan med en stavmixer tills du får en slät smet. Häll smeten i en smord liten form (Sanna använde en hjärtformad form med löstagbara kanter, ca 10x10 cm, fast jag tog en rund i samma storlek).
  • Klicka ner bananfyllningen i mitten av smeten och täck över med smet. Grädda i ugnen på 175 C i ca 20-25 minuter. Servera gärna med egen valfri vaniljsås eller kanske vaniljglass! ^^
 (Kopierat från hemsidan, dock några ändringar i texten)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0