Fruity fruit moist mugcake with orange-lime sauce!

Hellu!
 
Har inte haft tid eller ork sen efter jag slutade efter skolan att uppdatera mig. Jag har känt mig väldigt konstig idag i magen och haft lite på och av huvevärk :(.  Så jag är lite orklös plus att jag har en del uppgifter i skolan att göra så nu har jag stressat upp mig med det så det är väldigt påfrestande samtidigt  som man "måste" uppdatera sig på bloggen. Det tär väldigt mycket på mig psykiskt, det är inte erat fel det är bara jag som har inbillat mig att jag måste uppdatera mig ganska ofta på bloggen för att inte svika er eller för att inte förlora mina få läsare :/.
 
Men imorse så blev det en härligt saftigt och fruktig muggkaka som inte är som dem "typiska" kakaktiga muggkakorna brukar vara. Den här är mer "frukt och äggaktig" i konsistensen, det låter ju inte direkt så gott men det är faktiskt godare både än vad det ser ut och låter att var, så du får inte bli rädd nu när jag säger äggaktig ;P.
Till muggkakan gjorde jag en egen apelsin och limesås som passade riktigt fint ihop! ;D
 
Denna portion är inte stor så du får kanske göra två stycken eller prova att dubbla receptet (vet ej hur det blir men) om du tänker äta till frukost men det är en lagom stor portion för mellanmålet/fikat :).
 
 
 
 

 

Fruity fruit moist mugcake

 

with orange-lime sauce!


1 portion
 
Muggkaka:
 50g Banan, mosad (ca. ½)
½ dl Äggvita, ca. 2 äggvitor
2 msk Valfritt mjöl (jag tog 1 pofiber & 1 fullkorns mjöl)
1 krm Vaniljpulver
1-2 krm Bakpulver
Några hallon, ca. 2 msk
Valfritt: 0,5-1 tsk Sevia
 
Apelsin & limesås:
36g Keso
18g Lätt yoghurt el. vanlig*
18g Kvarg / kesella*
ca. 0,5-1 tsk Walden farms apelsin marmelad eller annan apelsin marmelad alt. sylt
Lite rivet limeskal
 
* (18g = lite mer än 1 msk)

  • Blanda samman alla ingredienserna till muggkakan, vänd ner hallonen sist. Häll smeten sedan i en smord mugg/skål micra den sedan på högsta effekt i ca 1,5-2 minuter (eller tills den stelnat) kolla till den och se så att den inte körs förlänge. 
  • Mixa samman alla ingredienserna till citrussåsen förutom limeskalet till en slät kräm. Tillsätt sedan lite rivet lime skal efter smak. Om du inte använder WF marmelad så kanske du behöver lite mer marmelad beroende på vilken sort/märke du använder för WF marmelad är väldigt söt
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0