Enkel & lätt Blomkåls och grönsaksröra!

Idag så åt mina päron upp dem sista karré bitarna som vi var tvungna att steka upp vid farsdag. Då passade jag på att göra en god men lätt smal krämig Blomkål och grönsaksröra medans dem åt upp köttet. Rätten är ganska lik min krämiga grönsaksnudlar fast utan nudlar och lite annan krydda.
 
En super lätt och snabblagad rätt som passar utmärkt ifall man inte är så hungrig för man åt kanske mycket vid mellanmålet, lunchen eller bara är sugen på något lätt ^^.
 
Jag tycker denna rätt är väldigt praktisk och god, man kan variera med innehållet och smakerna så himla mycket. Ett tips och förslag är att du kan byta ut hälften av blomkål till broccoli om du vill testa det också ^^.
 
 
Förlåt för den mörka dåliga bilden! (a)
 

God & enkel

Blomkåls och grönsaksröra!


1 portion
 
Ingredienser:
ca. 200g Blomkål
0,5 dl Soya yoghurt (Alpros tjocka på burk) eller cremé fraiche
0,25-1 dl Riven smakrik ost efter tycke & konsistens
ca. 1 tsk Grönsaksfond eller annan fond
Valfria grönsaker
(jag använde fryst thai wook plus lite zucchini denna gång)
ca. 1 tsk Walden farms honungs majonäs*
Salt & peppar
 
* Kan ersättas med vad som helst det var mer för smakens skull, så du kan ju ta något liknande eller annan krydda för annars så blir det lite trist smak.
 
 
  • Börja med att skära blomkålen i bitar, ångkoka/koka dem tills dem nästan blivit mjuka. Mosa dem sedan lite slarvigt till önskad konsistens med en stomp. Hacka eventuellt valfria grönsaker och kanske stek dem lite innan beroende på vad du väljer för några grönsaker så klart.
  • Blanda ner soya yoghurt tillsammans med krydda i "blomkålsriset", låt det koka samman en stund och tillsätt grönsakerna, låt det koka ytterligare en stund (om du använder frysta grönsaker så kan du lägga ner dem direkt med soya yoghurten).
Tillslut så tillsätter du osten i önskad mängd (ju mer ost du använder så blir den mer krämigare), smaka av med salt och peppar. Låt det värmas upp och rör om tills osten har smält sedan är det klart, servera med eller utan valfria tillbehör! ^^
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0