Fiskpaté med gröna grönsaker

Har provat att laga fiskpaté för första gången och jag tror det är första gången jag äter en med men är dock inte säker. En sak är säker är att det är första gången jag gör en själv, haha^^.
Super enkel att göra men tar lite tid i ugnen, tiden för mig räckte inte till så den fick stå längre ca ½ timme mer kanske men eftersom jag har mina ättider så tog jag i kanterna av patén det funka det med :P.
T
ummen upp till denna! (Y)
 
Har du själv smakat eller gjort en paté, i somna fall hur gick det och vad tyckte du?
 
 
 
 
Hela patén...
 
 
 

En God Fiskpaté 4 port

 
Ingredienser:
400g Fiskfilé (torsk, gös, gädda)
1-1½ tsk Salt
1 krm Vitpeppar
½ krm Riven muskot
2 Ägg
2 msk Potatismjöl
2 dl Mjölk
1 dl Vispgrädde
120g Surimi
 
  • Skär fiskköttet i mindre bitar och kör det i matberedaren eller med mixer tillsammans med kryddorna. Blanda i äggen, ett i taget. Rör i potatismjölet och späd det med mjölk och grädde, lite åt gången. Var försiktig så "färsen"  inte arbetas för mycket, rör runt med för hand istället om du är osäker.
  • Smörj en 1 liters avlång form. Varva färsen med surimin. Täck sedan formen med aluminiumfolie och grädda den i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 1 timme (enligt receptet, men för mig tog det minst en halvtimme extra).
  • Låt patén svalna i formen. Stjälp upp den och skär den i skivor. Du kan även äta den varm, det gjorde jag med grönsaker och créme fraiche blandat med dill och en klick majonäs^^.
 
 
 
 
Kram Johanna! (:
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0