Vanilj-äppel kompott med mandelmanna!

Godmorgon!
Starten på dagen var väldigt intressant och god, för att igår så kom jag på en mumsig kombination av det jag gillar som man kan äta som mellis eller frukost. Jag fick så mycket ideér och blev så inspirerad så jag längtade till jag skulle få prova mina ideér.
Min senaste skapelse är Vanilj-äpple kompott med mandelmanna, fy satans vad god den blev! Det känns så bra när man lagar mat och lyckas och blir super nöjd med resultatet speciellt när man inte experimenterar så ofta, stolt och glad är lilla jag! ;D
 
Vaniljkräm, frukt, nötter och gröt är några av alla saker som jag gillar väldigt mycket så dessa mumsigheter fyllde mitt frukostglas imorse. Måste provas super mumsig, även nyttig och utan konstigheter! ;)
 
Denna sats är en liten portion så du ganska bör dubbla den om du äter den till frukost men passar lagom till mellis. Själv så fick jag inte riktigt plats med all vaniljkräm, råkade välja ett lite för litet glas men fick fylla på med det sedan^^.
 
 
 
 

Vanilj-äppel kompott

 

med mandelmanna

  
En liten portion:
Vaniljkrämen:
0,5 dl Keso
(kan bytas ut mot mer kvarg om du inte gillar keso)
0,75 dl Kvarg/kesella
Nästan 1 tsk stevia lättströ eller annan sötning
½ krm Vaniljpulver
  •  Mosa keson med gaffel och tillsätt resten av ingredienserna och rör om, eller så mixar du allt direkt.
 
Varma äpplena:
ca, 3/4 av ett äpple (ca.140g)
2 msk Vatten
Valfri mäng kanel
  • Dela äpplet i bitar, koka dem i vattnet i en kastrull med kanel med locket på. Koka dem tills dem mjuknat.
 
Mandelmanna:
1 msk Mannagryn
1 dl Mandelmjölk
(går med annan mjölksort men då blir det inte riktigt samma smak)
Lite salt
  •  Koka mannagryns gröten som vanligt men byt ut den vanliga mjölken mot mandelmjölk, det blir super gott! ^^
 
  • Lägg vaniljkrämen i botten av ett glas, lägg några skivor/bitar fäska jordgubbar (går att skippa) sedan hälften av dem varma äpplena ovan på. Häll sedan över den varma gröten, toppa tillsist med resten av äpplena och lite jordgubbar!
Varsegod och njut, hoppas du gillar den är själv riktigt nöjd med denna och tyckte den var super mumsig! (a)
 
 
 
Kram Johanna! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0