Saftig matbröd med nötter & frön!

Här kommer ett jätte gott recept på ett matbröd med nötter och frön som bakades igår kväll! :)
Fick en gång för ett tag sedan denna limpa av grannen när hon hade bakat dem, super mumsiga och saftiga. Älskar nött/frö bröd så gott! Var så klart tvungen att fråga efter receptet av henne efter det! :P
 
 
 
 
 
 
 
 

Bröd med nötter & frön!

  
En limpa
Ingredienser:
2 dl Havregryn
4 dl Siktat dinkelmjöl (använde själv fullkorns dinkel)
Valfri mängd nötter/frön/torkad frukt
(jag hade valnötter, solrosfrön & pumpakärnor)
1 dl Krossade linfrön
Ett rivet äpple
4 dl Naturell yoghurt eller fil
2 tsk Bikarbonat
2 tsk Bakpulver
En nypa salt
  • Sätt ugnen på 175 C grader.
  • Blanda samman alla ingredienser i en skål, häll sedan smeten i en stor limp form som rymmer ca 1,5 liter. Grädda brödet i ca 80 minuter.
  • Valfritt: Pensla honung och strö över havssalt på brödet! :)
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 
 
 


Kommentarer
Amanda

Du har en jättefin blog! Detta brödrecept ska jag pröva :). Är det jätte viktigt med linfrön i eller kan man ta bort det/byta ut det mot något? Vad har det för egenskaper i brödet? :) Brukar nämligen inte ha linfrön hemma det är därför jag undrar om man kan exkludera de :)
Kram!

Svar: Ååååh, tack så mycket det glädjer mig att höra att du tycker! :)Jag vet inte riktigt om det är så bra att utesluta det helt eftersom linfröna gör brödet saftigt, men jag tror att du kan byta ut det mot andra frön. Du kan ju även tillsätta lite torkad frukt, tror att det hjälper lite också, torkade aprikoser är ett tips ifall du gillar det eller torkad frukt över huvetaget. Det hade min granne när jag smakade brödet för första gången, det var gott med lite söta frukt bitar i ^^.

Berätta gärna hur det gick och vad du tyckte om brödet, det skulle vara kul att höra eftersom man inte vet ifall jag har några som ens provar mina recept som läggs ut ^^. Om du vill så klart! :)

Kram! :)
Johanna V

2013-07-05 @ 10:23:00
Amanda

Nu har jag prövat receptet!
Jag gjorde typ 3/4 av allt för att min "bunke" rymde 1 l och inte 1,5 l. Jag hade i solrosfrön, pumpakärnor, valnötter och mandlar i.

Både jag och mamma gillade det jätte mycket! Min pappa också men han tyckte att något litet saknades, något sött. Antingen ha lite socker i, eller torkad frukt eller honung(jag hade inget av de i). Men smaken är ju som baken.

Det var jätte lätt att göra så det var skönt. Jag kommer definitivt att göra de igen i höst, tror att det kan vara suuuupergott till typ en fisksoppa med saffran i, mums!! Tack för receptet! :D

Svar: Vad kul att höra att det gick hem för er och att det smakade bra! :DDå kanske du får göra det nästa gång fast med exempel torkade fikon/aprikoser/russin, så bli det lite sötma så kanske din pappa blir mer glad! ;)

Precis man behöver ju bara slänga ner alla ingredienserna i en skål och röra om ordentligt och sedan bara köra in den i ugnen och låta den sköta resten av "arbetet" ;D. Det blir ju så saftig och gott bröd med, det är det som är så härligt med liknande bröd med frön/nötter i.
Ja det blir nog super mumsigt som tillbehör och doppa brödet i soppan eller torka upp den sista slatten som finns kvar i soppskålen med! ;)


Ett tips, att man kan ju alltid frysa in brödet och skära den klar i skivor och sedan ta fram och sätta den i brödrosten för då blir det som nybakat igen fast lite krispigt, beroende på hur länge och vilken effekt som används! :)
Johanna V

2013-07-08 @ 21:59:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0