Rökt tofu och brysselkålsgratäng!

Receptet för idag är en god Brysselkåls gratäng med rökt tofu som jag har testat att laga nu till julen. Egentligen så är jag inte så förtjust i vanligt kokt brysselkål men jag beslöt mig för att testa den ändå. Det var bra det för den var faktiskt god, tur nog! :)
 
Tyvärr så hittade jag inte rökt tofu i någon av dem butikerna jag kollade i där jag bor. Då fick jag ett tips på hur man kunde göra egen variant av rökt tofu så det var bra det att man fann en lösning och som blev !
Min gratäng är också lite mörkare/brunare för jag använde fullkorns mjöl istället ^^.
 
 
 
 
 
 

Brysselkåls gratäng med rökt tofu!


Ingredienser:

500 g Brysselkål
2 msk Mjölkfritt smör
1  Gul lök, finhackad
100 g Rökt tofu, finhackad
2 msk Vetemjöl
2 dl Vatten
1 dl Soja- eller havremjölk
1 dl soja- eller havregrädde
1 Grönsaksbuljongtärning
Vitpeppar
Eventuellt mer salt

 

  • Ansa och skölj brysselkålen och koka sedan mjuk i lättsaltat vatten. Fräs gul lök och rökt tofu gyllenbrunt i det mjölkfria smöret. Pudra över vetemjölet och rör om. Tillsätt vatten, växtbaserad mjölk och grädde, grönsaksbuljongtärning och vitpeppar. Rör runt tills du har en krämig sås och smaka eventuellt av med mer salt. Häll ner den kokta brysselkålen i en gratängform. Täck med den krämiga rökta tofusåsen och gratinera i 225 grader i 15 minuter.
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Charlotte Sjölin

Wow, det där ser ju sjukt gott ut! Var ute på jakt efter billig och god vegetarisk mat, detta är helt perfekt. Var hittar man tofu? Har aldrig använt det (har bara varit vegetarian i åtta år hehe)

Svar: Hehe tack så mycket! Ja då passar ju denna rätt väldigt bra nu när det är säsong för brysselkål ^^, dock så kanske tofu inte är så billigt men det blir ju ändå väldigt billigt.
Oj, det var värst! Det var ovanligt eftersom det finns så många vegetariska rätter med tofu nu vad man har sätt fast det finns ju givetvis ännu fler utan, haha :P.
Tofu kan du hitta i vanliga mataffärer oftast vid asiatiska hyllorna eller vid färskosten/osten, men du kanske inte hittar just rökt tofu beroende på vart du bor. Då kan du ju möjligt vis göra egen eller kolla om någon thai/kina butik har tofu.

Kram, och lycka till med rätten och din tofu! ;)
Johanna V

2013-12-29 @ 19:28:41
URL: http://aekitsune.blogg.se/
Kitti

Jasså? Trodde tofu var ganska billigt eftersom så många använder det. Jag har varit väldigt lat och köpt färdigmat, ofta saker som majsbiffar osv :) Tänkte börja laga maten själv från grunden, så kan jag bättre kontrollera vad jag använder för råvaror, vill ha dem ekologiska.
Haha jag får se hur bra jag lyckas med att hitta den! Det ser ju olika ut i ALLA affärer. Tack så mycket för hjälpen! :)
En sista fråga; finns det olika märken på tofu? Vilket ska jag i så fall välja?

Kramar

Svar: Ja vissa kan vara skapligt dyra tycker jag men priserna kan ju variera beroende på vart man köper tofun samt vilken typ man köper. Ja det är ju ganska händigt beroende på vad man har för livsstil men det blir ju väldigt dyrt i längden jämfört ifall man skulle göra egen mat och kanske göra flera portioner som man sedan fryser in ^^. Om man ska som mest ekonomiskt så ska man ju göra så, så det tycker jag är en bra idé för både dig själv och din plånbok (jag anser absolut att du inte har dåligt med pengar, jag menar bara att det gynnar alla ifall dem gör mycket själva), så vet man även exakt vad man stoppar i sig eftersom fabrikerna är väldigt duktiga på att trycka ner alla möjliga konstigheter i produkterna. Men själv så tycker jag att det kan vara skönt att bara kunna öppna frysen och värma upp maten om man inte hinner tillaga någon mat direkt eller är bara lite lat av sig och kör på färdig hemlagad eller köpt mat :).
Ja precis det är ju lite beroende på vart man bor och hur mycket utbud butikerna har, men vi får hoppas att du finner det någon stans ^^. Ja varsågod inga problem alls, det är bara kul att du kommenterar och frågar saker eftersom man inte får så många, tyvärr:(.

Jorå det finns ett antal märken men jag vet inte hur många det finns för jag har inte så många att välja på i mina butiker där jag bor ^^ . Jag är ingen tofu expert direkt men jag har bara köpt fast tofu från Kung marakatt, dock så var det naturell så jag vet ej ifall dem har rökt. Men deras fasta tycker jag är bra och smakar bra. Men du får kolla lite och se vad du finner i butikerna och sedan kan du testa dig runt med andra recept och se vilken du föredrar mer eller mindre ^^.


Kram
Johanna V

2013-12-30 @ 10:38:26
URL: http://aekitsune.blogg.se
Kitti

Du har rätt, det är alltid bättre att göra maten själv. Inte minst för miljön. Vill ändå hoppas att de som gör veg.mat är ganska så medvetna, men det blir ju aldrig som när det är hemlagat.

Ska laga receptet ikväll, men har (precis som du) inte hittat rökt tofu. Hur gjorde du med den? Har köpt naturell

Svar: Ne precis både på gott och ont, så får vi hoppas det! ^^
Då köpte jag Kungs marakatts naturella fasta, som jag sedan kallpressade så gott som möjligt och marinerade och tillsatte liquid smoke som jag låt stå i kylen och dra till sig smakerna ett par timmar ^^
Johanna V

2013-12-31 @ 14:35:37
URL: http://aekitsune.blogg.se
Kitti

Förlåt för att jag är så sen med att svara. Gillar egentligen inte att sitta vid datorer, that's why.

Tänkte egentligen bara ge dig mitt tips, som jag fick av någon annan för att få rökt tofu:
Klipp av lite grenar från random gran/en i närheten, lägg i kastrull, högsta värme med lock på tills det ryker jättemycket, lägg i tofun och stäng av värmen. På med locket och låt stå i minst 20 minuter.

http://aekitsune.blogg.se/2014/january/vegan-roka-tofu.html

Vet inte om det blir lika gott som ditt vis, men lägenheten doftade underbart i alla fall ^^,

Svar: Hehe det är ingen fara jag är inte så mycket av datanisse jag heller det enda gör gör är att blogga that's it, brukar heller inte orka sitta vid datorn särskilt länge :p.
Åååh vad snällt, det måste man ju pröva på också någon gång. Tack så mycket för tipset! :)
Johanna V

2014-01-16 @ 21:10:02
URL: http://aekitsune.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0