Enkel och himmelsk Saffrans och äppelkaka!

Hejhej! :)
 
Har testat ett recept från Marja som är jätte duktig ung tjej som bakar mycket. Receptet är en jätte god men så simpel äppelkaka med saffran, dock gjorde jag om receptet lite en anning. En god liten julig kaka som går snabbt att baka men som smakar fantastiskt mumsigt, en kaka som kan ätas med gott samvete som innehåller få kolhydrater och kalorier (beroende på ifall man tar ett helt ägg eller bara äggvita, och vad för kokos som används).
 
Som ni säkert har märkt så har jag ju inte bakat något speciellt mycket nu den senaste tiden men det är ju för att jag har minskat på mitt intag så mycket och äter bara en viss mängd kalorier. Eftersom jag har blivit varnad att om jag inte börjar gå upp i vikt så är jag tvungen att bli inlagd så nu försöker jag vända på det och få i mig mer. Tyvärr så är det ju väldigt svårt, får ont i magen, blir trött av mina tabletter som ska hjälpa mot ångesten. Allt detta påverkar ju mitt intag för man tappar mer intresset och orken ännu mer om att bry sig om att man äter när man blir så här och måste ständigt försöka bli påmind om att det är "do or die" nu tills fredag då min dom kommer ifall jag måste läggas in eller ej.
 
Så jag är ledsen för det lilla ni får och att mina julrecept som jag har tänkt att göra förmodligen kommer komma efter jul eller lite senare. Då kan det ju bli en besvikelse ifall man hade velat laga just den rätten till jul, så ni får förlåta mig för att jag är så här...
 
 
 
 
 

Lätt Saffrans & äppelkaka!!

 
 ca. 2 Portioner

Ingredienser:
ca. ½ Äpple
1 Ägg eller 0,5 dl äggvita (jag tog bara vita)
1 msk Kokosmjöl
1  msk Kokosflingor fett reducerade (köpt på Iherb) eller vanliga
1 msk Mandelmjöl/nötmjöl
ca. 2/3 msk Stevia
1 msk Valfri mjölk, (jag tog soja light)
2 krm Bakpulver
1/3 - ½ krm Saffran
 

  • Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en 12-centimeters springform och lägg i äppelklyftor (i  lagom tjocklek) i bottnen.
  • Blanda resten av ingredienser till en smet. Häll sedan smeten över äppelklyftorna. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter tills kakan börjar bli fast, men fortfarande lite kladdig i mitten. Servera med eller utan valfria tillbehör.
 

Kram Johanna! :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0