Creamy breakfast Cheesecake with freshness!

Godmorgon!
 
Idag så testade jag göra min egena version av en "gröt cheesecake", tänkte först när jag såg hur den blev att detta måste jag nog göra om innan jag lägger ut recept och tänkte skippa att ta kort på den.
Tur som så gjorde jag inte det för även om den inte blev så fin utseende mässigt denna gång när jag ville använde hela plommonet (den hade blivit lite dåligt), så blev den riktigt krämig och saftig med fräsch smak av limen. Jag tror faktiskt att pga av att jag tog så mycket plommon i så hjälper det till att göra den så saftig och krämig eftersom den ger ifrån sig vätska när den gräddas, det var ett stort plus! ;p
 
En succé som jag trodde skulle bli en flopp! ;)
Annorlunda version av cheesecake med sötma och syra. Om man vill så kan man ju göra på ett annat vis så att den inte blir lika "mojsig"/saftig, det är om man förgräddar botten tills den börjar bli lite fast och sedan ta ut den och lägga på toppingen och gräddar den ytterligare ett tag. Själv så tycker jag verkligen att du ska pröva den saftiga versionen så mumsig! (a) ^^
 
 
Vet inte hur uppdateringen kommer bli idag för jag har mycket att göra och ska bland annat, på möte, gå på matstöd och äta lunch, handla och baka massa fika till grannens race som dom ska till imorgon så vet inte om jag kommer kunna laga något "speciellt" till mig själv.
 
 
 
 
 
 

Sötsyrlig Frukost Cheesecake !

 
1 portion
 
Botten:
 
0,5 dl (15g) Havregryn
0,25 dl Äggvita / en äggvita
½ tsk bakpulver
2 krm Vaniljpulver
1 mskYoghurt
0,5 msk Valfri mjölk (använde mandelmjölk)
0,5 msk Stevia/sötning
 
Valfritt förslag: ca. 1 tsk Kakao
(om man vill testa med chokladbotten kanske, jag har inte gjort det)
 
Fyllning:
 2 msk Cream cheese
1 msk Yoghurt
0,5 tsk Stevia/sötning
ca. 0,5 mjölk (mandelmjölk)
ca,0,5-1 tsk Rivet lime skal
ca. 0,5 tsk Limesaft
Ett plommon (80g)
 
(allt är på ett ungefär för jag använde inget mått när jag tog limesaft och skalet, men den ska vara lite sötsur)
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda först det torra ingredienserna till botten, tillsätt sedan de blöta. Häll ner det i en ungsform (jag använde en som va 12 cm i diameter).
  • Blanda alla ingredienserna till cheesecake krämen förutom plommonet. Skiva frukten hur du vill, häll krämen ovanpå grötbotten och fördela det så jämnt som möjligt. Lägg sedan på den skivade frukten i önskad mönster. Grädda "kakan" mellan 15-25 minuter (vet ej exakta tiden det tog men jag kan tro att det var runt 20 minuter). Den ska ha fått lite färg och inte vara så "blaskig", det är möjligt att det är lite saft i mitten från frukten.
 
Server eventuellt med valfria tillbehör om du tycker det behövs, och njut! ;D
Jag hade lite walden farms choklad på ^^.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Snacka om bra start på dagen med en sådan godsak!

Svar: Jajamensan det var det verkligen, blev riktigt fräscht och smarrigt! ;)
Johanna V

2013-08-22 @ 17:41:57
URL: http://bakasockerfritt.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0