Breakfastpie With Appel And Pumpkin Crust!

Hejhej!
I morse så hade jag tänke att göra ett recept på en frukostpaj med äpple, men så blev det inte direkt. Jag gjorde en helt egen äppelpaj med pumpa skal, blev faktiskt bra tycker jag, en ren och god äppelpaj. Den är jätte enkel att göra med få ingredienser (tycker jag), man kan ju självklart testa med lite kryddor och sånt för att få lite mer smaker men eftersom jag inte visste direkt hur detta skulle bli så höll jag mig ganska "rent" och enkelt.
 Jag tror även att det skulle vara gott med kanel elle lite kakao i pajskalet eller kanske både och! :p ^^
 
Man kan även mosa äpplet eller byta ut det till annan sort av frukt eller blanda. Tror även att det skulle funka bra att lägga frukten i botten och hälla smeten över så att det blir som ett "täcke" över frukten, det ska jag själv testa nån gång! ;)
 
Många kanske blir lite skeptiska till att använda pumpa i många bakrecept som inte brukar äta pumpa eller vet hur det smakar. Själv så tycker jag faktiskt att det inte ger så jätte mycket smak man känner mer en lite touch av pumpa när det används i små mängder, den ger nog mer färg än smak när det används lite.

S
jälv så har jag inte direkt använt pumpa något förut (för ett tag sen) så man var ju lite "sisådär" när man såg det första gången i ett bakrecept som jag ville göra. Eftersom jag inte hittade pumpapuré i affären där jag bor så fick jag istället köpa en hel pumpa (butternut pumpa, så liten som möjligt eftersom man inte vill köpa massa och sedan låta det gå till spillo) och tillaga min egna pumpapuré.
Super enkelt och billigare (som det oftast är med hemlagat :p), man bara kokar upp önskad mängd pumpa bitar tills dem mjuknat och mixar dem till en slät puré sen är det done, enkelt! :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Äppelpaj med pumpaskal!


 1 Port
Ingredienser:

2 msk Havregryn
1 msk Fullkorns dinkel eller annan sort
1 msk Kvarg / kesella
1 msk Pumpapuré *
½ tsk Stevia / sötning av val
1 msk Äggvita
Förslag på smaksättning (valfritt): 0,5-2 tsk Kakao , ½ tsk Kanel, 0,5-1 msk Kokosflingor,
Vaniljpulver, lite nötter/frön, nötsmör osv...(du får smaka av för jag har som sagt inte testat)
 
* Bör funka att byta mot samma mängd mosad banan eller äppelmos (behöver förmodligen ingen sötning då om du inte vill ha en söt paj), om du inte vill testa med pumpa.
 
 
Fyllning:
Skivad eller mosad önskad mängd äpple (jag tog ett litet äpple),
funkar att byta ut mot annan sort funkt/bär om du vill det men då är det ju ingen äppelpaj längre som sagt :p.
Valfritt förslag: Strö över kokosflingor, kanel, nötter eller honung efter tyckte och smak
 
 
 
  •  Sätt ugnen på 200-225 C grader. Blanda alla ingredienserna till botten i en skål och tillsätt eventuellt valfri smaksättning (en eller flera) efter tycke och smak. Bre ut smeten i lagom tjocklek i en ungsform, tillsätt skivad/mosat äpple hur mycket du vill. Grädda i ugnen i ungefär 10-15 minuter. Servera med egen vaniljsås/kräm eller något annat gott, eller inget alls funkar också! ;)
 
 
 
 
Hoppas det smakar,
kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0