Almond and Chocolate Semolina-pudding!

Hejsan!
 
Nu denna morgonstart så blev det ungsbakad Mandel och choklad grötspudding med mannagryns gröt, med soya choklads drycken så klart :p. Den blev väldigt lätt och "fluffig" i konstistensen, god smak men blev ännu smarrigare med lite choklad från walden farms, mhmmh mums filibabba! ;D ^^
 
Man kan även göra den vegan vänlig genom att utesluta ägget. Man bör nog också kunna laga den på spisen men jag tror det inte blir lika fluffigt eller samma sak som när den tillagas i ugnen, men jag har ju inte testat så jag vet ej hur det blir ^^.

En sak som är lite sorgligt är när man gör sån här ungsbakad grötpudding är att den är så hög och fin när den är i ugnen och direkt när man tar ut den men sen så sjunker ihop sig en stund efter och inte är lika slufflé aktig och hög *sad face*, men det kan ju bero på mitt val av ungsform maby, who knows? :P.
Fast det är inte det viktigaste för mig det är smaken för den ser ändå god ut även om den sjunkit ihop lite, tycker jag! :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Mandel & chokladgröts pudding!


 1 port
 
Ingredienser:
 
2 msk Mannagryn
1 dl Soya choklad dryck
1 dl Osötad eller vanlig mandelmjölk (smaksak)
0,5 dl Äggvita eller ett helt ägg
1 tsk Bakpulver
Lite salt
 
 
  • Sätt ugnen på 200 C grader. Koka mannagryns gröten som vanligt kvällen innan eller bara så att den hinner svalna innan det blandas med det övriga ingredienserna. Gröten känns inte lika lätt när du vispar som när du kokar den med vanlig mjölk, den känns lite tyngre så du vet ^^ .
  • När gröten har svalnat så tillsätter du äggvita/ägget och rör om (kan använda handvisp det gör jag) ordentligt så att det blandas, tillsätt sedan bakpulver och rör om så att det blandas. Häll sedan gröten i en lagom stor ungsform och grädda i ca 15-20 minuter. Servera med valfria tillbehör! :)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0