Morot zoats med vaniljkräm!

Hejsan!
 
Igår så blev det ingen uppdatering för jag mådde inte så bra efter lördagen och hade inte så mycket ork på morgonen när jag hade tänkt att publicera ett inlägg, men det kommer dyka upp en dag ska du få se.
Denna morgonen innan man far iväg till skolan så gjorde jag ännu en version av zoats, denna gång så blev det Morot zoats med vaniljkräm som påminner lite om OIAJ Carrot cake som jag har gjort tidigare. Som alltid så tycker jag giventvis att det var guddomligt smarrigt eftersom jag älskar zoats ^^.
 
Det tråkiga denna morgon var att jag faktisk fick ångest och skuldkänslor över frukosten (jag har inte haft ångest över frukosten på ett bra tag). Jag hade läst av receptet lite fel så jag tog lite för mycket så det blev mer kalorier än vad det "skulle" (trots att det bara gällde några kcal fler), även att jag blev så mätt och tyckte att portionen var och kändes så "stor". Det var ingen rolig känsla att känna igen, hate it!! :(
 
 
 
Ps! Jag gjorde bara hälften av portionen (as always) så min portion är lite mindre på bilden!
 
 
 
 

Morot zoats med vaniljkräm!


1 portion
 
Zoats:
 
1 dl (40g) Havregryn
ca. 60g Finriven gul zucchini, alt. grön
4 msk Finriven morot
  4-5 msk Morotspuré
2 dl Mandelmjölk eller vanlig
2 Äggvitor
1 tsk Vaniljarom
1 msk Stevia strö
1 tsk Kanel 
Valfritt: 1-2 tsk Pysillium-, chi- eller linfrön.
Ger en bra mättnads känsla och ger bra hälsoeffekter :)


Vaniljkrämen:
75 g Kvarg/lättkesella
75 g Minikeso eller valfri *
1-2 tsk Stevia
0,5 tsk Vaniljarom
 
*Om du inte har keso eller inte vill ha det så kan du ersätta det med mer kvarg, då kanske du inte behöver lika mycket sötning heller men det är en smaksak ^^.
 
  •  Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull till gröten förutom äggvitorna. Koka på medelhög värme i ca 3 -4 minuter. Ha i äggvitorna och rör om hela tiden så att det inte blir äggklumpar. Koka några minuter ytterligare.
Mixa samman alla ingredienserna till vaniljkrämen med en stavmixer. Toppa sedan gröten med vaniljkrämen, gärna också med en gnutta kanel, riven morot och walnötter eller mandel-/nötsmör för lite extra lyx på morgonen! ;)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0