Enkel gräddig mousse tårta & Vinbärskaka

Idag så fyller min käre far år så då har jag bakat lite så att dem kan fika lite extra idag eftersom det kommer lite fika gäster som slinker in så det fick bli två gamla fika recept som jag har gjort.
 
Mamma hade tänkt att köpa tårta men då sa jag att jag kunde baka en själv istället så då åkte och igår kväll och handlade några grejer som behövdes. Själv så skulle jag velat göra något lite mer extra och göra allt själv från grunden men det blev ju i sista sekunden och så var det mamma som handlade och då fick det bli en tårta men köpt pulver mousse :/.
 
Dem tyckte den blev god iaf och det är ju det viktigaste. Vinbärskakan gjorde jag allt själv men den är ju så simpel och inte alls komplicerad så det är ju en enkel match :P. Det är ett gammalt recept som bakades mycket när jag var mindre. Tycker denna är jätte god men ännu godare med blåbär än vinbär, enligt mig! ;)
Det är min mor som har strött på florsocker så det blev lite mycket enligt mig, själv så skulle jag velat göra något fint mönster ^^.
 
 
 
Alla bilder som togs blev tyvärr lite mörka för det var lite för dåligt med ljus när jag tog kort :/.
 
 
 
 
 
 
 

Enkel gräddig mousse tårta


 Sockerkaks botten:

3 Ägg
3 dl Socker
1,5 dl Vatten
3 dl Mjöl
3 tsk Bakpulver
 
 
  • Ställ in ugnen på 175 grader.
  • Smöra och bröa en stor rund kakform, ca 26 cm i diameter ungefär.
  • Vispa ägg och socker till en vit fluffig "smet". Blanda sedan samman alla torra ingredienserna och vispa ner lite itaget av mjöl blandningen, som sist så tillsätter du vatten. Häll sedan ner smeten i formen och grädda den i ca 40 minuter eller tills den stelnat och börja lossna lite från kanterna.
  • Låt den sedan svalna och dela den på mitten.
 
 
  • Sedan använde vi köpt mousse pulver med jordgubbs smak som jag fyllde sockerkakan med. Sedan är det bara vanligt grädde toppat med färska hallon, blåbär, några sockerhjärtan på sidan och Wiener nougat blandning från frazer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vinbärskaka!


 1 kaka
Ingredienser:

75 g Smör
3 Ägg
1 tsk Vaniljsocker
2,5 dl Vetemjöl
2 dl Röda vinbär eller blåbär som jag tycker är godast ^^
 
  • Sätt först på ugnen på 200 grader.
  • Smörj och bröa en ca 24 cm i diameter rund ungsform.
  • Smält först smöret, rör sedan ihop alla ingredienserna i en skål med en sked. Häll smeten i den smorda ungsformen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter, den ska knappt vara genom gräddad.

  • Du kan äta kakan som den är eller servera med vaniljsås eller glass.
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0