Saftig Pepparkaka med citrus-& ingefärs frosting!

Här kommer ett recept på en jätte god och annorlunda nyttig pepparkaka som jag bjöd på i torsdags till familjen. Den är inte fluffig och lätt som andra kakaor (efter den stått i kylen) utan den är mjuk, kompakt men samtidigt väldigt saftig. Som toppen på detta underverk så är det en härlig syrlig citrus och ingefärs frosting, nomnom! ;D
 
Tycker absolut att du bör testa denna, passa på att bjuda någon på något nyttigt och gott istället för onyttigt och gott och var hälsosam! ;P
Receptet komme från duktiga Fanny, tack så mycket för denna underbara kaka! :)
 
 
 
 
 

Pepparkaka med citrus- & ingefärs frosting!

 
Ingredienser:
1 dl Soyamjöl (jag tog fullkorsmjöl)
1 dl Mald mandel
1/2 tsk Bikarbonat
1 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt
1 Ägg
5 msk Stevia strö
2 tsk Kanel
1/2 tsk Ingefära (torkad)
1/2 tsk Mald muskotnöt
ca 300 g Sötpotatis
1 dl Soyamjölk
  • Sätt ugnen på 175 grader. Skala sötpotatisen och skär i mindre bitar, koka dem sedan mjuknat. Häll av det kokande vattnet och fyll kastrullen med kallt vatten så potatisen svalnar.
  • Blanda alla torra ingredienser i en skål, och blanda resten (ägget, potatisen och mjölken) i en mixer till slät smet. Rör sedan samman de torra och det blöta ingredienserna.
  • Häll smeten i en smord form (jag använde en som är ca 20 cm i diameter), grädda kakan i 20 minuter, lägg sedan på folie och grädda i ytterligare 10-20 minuter tills kakan är klar. Låt svalna och ställ den sedan i kylen så att den saftar till sig och blir god (själv så smakade jag inte den när den var nygräddad och inte stått i kylen). Bre sedan på frostingen efter kakan svalnat eller när den fått stått i kylen ^^
 
På frostingen så fanns det inga exakta mått men det var ungefär så här,
 
Citrus- & ingefärsfrosting:
50% Färskost
50% Kvarg (funkar med syrlig yoghurt/créme fraiche också)
Färsk riven ingefära
Rivet citronskal (jag använde lime i stället, funkar med apelsin med)
Söting

  • Blanda samman alla ingredienserna efter smak. Själv så tog jag mer färskost än créme fraiche i min frosting så du behöver inte ha hälften av båda gör som du vill och själv tycker smakar godast ^^.
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0