Chunky orange overnight oats with vanilla and cinnamon touch!

Hejhej! :)
 
Igår så kommer det några gäster på besök så jag hann inte uppdatera mig något alls för jag höll på och bakade och donade massa till dem kom. På fredags kvällen så gjorde jag min egna Apelsin davos "gröt" med kanel och vanilj smak samt med härliga apelsin bitar i som jag åt till frukost igår, mums!
Blev jätte nöjd med smaken, riktigt gött ;p. Till det så toppade jag med lite extra apelsin, nötter, lite choklad samt sockerfri pannkakssirap. Sirapen tog jag på efter fotot och den passade mycket bättre än choklad dippen tycker jag, det blev verkligen toppen över i:et! ;)
 
 
Jag hade tänkt att baka en vegan chocolate cream pie men igår men det blev inte som planerat så jag fick skippa det och bakade två andra jätte smarriga och goda recept, en Mandelkaka med saffran och clementin och en Banankaka med jordnötsfrosting. Den som jag och alla andra gillade bäst var mandelkakan. Recept kommer men vi får se om jag hinner publicera ett idag eller ej för jag har en hel del skolarbete som måste göras tyvärr :(. Jag kan lova att jag kommer åtminstone att publicera dem för dessa måste man ju bara dela mig sig ^^, men när det kommer att ske får vi se.
 
 Hoppas alla har haft och har en fortsatt trevlig helg och första advent! :)
 
 
 
 

Apelsin davos med kanel & vanilj!


1 portion
 
Ingredienser:
1,2 dl (40g) Havregryn
2 tsk Psyllium- , lin eller chiafrön
0,5 dl Nypressad apelsinsaft alt, apelsinjucie men vet ej om det blir lika gott.
1,5 dl (150g) Kvarg/kesella
1 dl Valfri mjölk (jag använde osötad mandelmjölk)
ca. 0,5- tsk Kanel, efter om du vill ha mer kanelsmak
1 tsk Vaniljarom
Rivet apelsinskal, önskad mängd
3 tsk Stevia, mer om du vill ha sötare
ca. 70g Apelsinkött i bitar, (3/4-1 apelsin beroende på storlek)
 
  • Blanda alla ingredienserna på kvällen innan i en skål, tillsätt apelsin bitar i önskad storlek. Häll sedan "smeten" i en burk med lock eller skål (vad du nu har och vill använda), låt den stå i kylen över natten täck med plastfolie ifall du använder skål och servera den direkt på morgonen i skålen tillsammans med lite extra apelsin, kanel, sockerfri sirap och nötter! ^^
OBS! Jag har dubblat min portion till en mer normal storlek men om man vill ha mindre så är det bara att göra hälften som jag gjorde! :p
 
 
Hoppas det smakar,
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Amanda

Låter gott och juligt!! :) Kan man använda vaniljpulver istället för vaniljarom?

Svar: Ja den var väldigt god enligt mina smaklökar ;p. Jadå det tror jag funkar utmärkt men du får då smaka av tills du är nöjd och finner vaniljsmaken ^^

Kram
Johanna V

2013-12-02 @ 09:15:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0