Carbopudding with caramel!

Hejhej! :)
 
Imorse till frukost så testade jag att göra en mannapudding med kola, carobpulver och amoretto sweetsdrops. Istället för amoretto sweetdrops så kan man använda mandelmjölk, jag hade bara osötad och den är ju inte lika söt eller lika mycket mandelsmak på. Det var ett bra tag sedan jag gjorde en mannapudding så jag tyckte det var påtiden att man gjorde en. Resultatet blev gudlomligt smarrigt som resten av dem andra som gjorts, nomnom heavenly delicious!
Om ni inte har testat att göra mannapudding så tycker jag verkligen att ni bör göra det, speciellt om ni älskar gröt som mig! ;D
 
Här är några tidigare versioner som gjortsExotisk mannapudding, Banana-cinnamon pudding with chocolate swirl eller Almond chocolate semolina-pudding.
 
 
Ett tips ifall ni inte vill att eran grötpudding ska sjunka ihop så mycket är att tillsätta 1 msk valfritt mjöl, det bör göra saken bättre^^. Det funkar giventvis utan också som jag har gjort, men jag vill bara förvarna er att puddingen kommer att bli jätte fin och hög men sedan när den tagits ut ur ugnen så kommer den att sjunka ihop plus så gjorde jag bara på 0,5 dl äggvita för smalare variant men det blir nog bättre med en äggvita eftersom det är mindre (a).
 
 
 
 

Kolapudding!


 1 port
 
Ingredienser:
2 msk Mannagryn
2 tsk Carbopulver
2 dl Osötad eller vanlig mandelmjölk, alt vanlig 
Lite salt
Rekomenderar att tillsätta ca. 6-8 droppar Amaretto sweetdrops
ifall du använder osötad mandelmjölk eller vanlig
 
1 Äggvita - 0,5 dl flytande äggvita, eller ett helt ägg
1 tsk Bakpulver
Walden farms kola dipp eller sås, eller valfri kola dipp/sås
 
Valfritt: 1 msk valfritt mjöl
 
 
  • Sätt ugnen på 200 C grader. Koka mannagryns gröten som vanligt kvällen innan eller bara så att den hinner svalna innan det blandas med det övriga ingredienserna. Va berädd på att vegan mjölken blir lätt varm och kan kokas över.
  • När gröten har svalnat så tillsätter du äggvita/ägget och rör om eller handvispa ordentligt så att det blandas, tillsätt sedan bakpulver och rör om så att det blandas. Tillsätt eventuellt också mjölet. Häll sedan gröten i en lagom stor ungsform, klicka/häll sedan ut önskad mängd kola dipp/sås och rör ner det i gröten hur du nu önskar, grädda den i ca 15-20 minuter. Servera med eller utan valfria tillbehör! :)
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0