Fruit and Proteinbomb Mugcake!

Godmorgon!
Det blev en väldigt proteinrik frukost denna morgon som är jätte enkel och går snabbt att tillaga.
Var ett tag sedan man gjorde en mugcake så gjorde en med frukter som behövdes/behöver användas som fanns hemma, den har inte den dära vanliga kakaktiga mugcake konstistensen. Jag tycker den blev riktigt god och saftig, hmmhm, så jag är nöjd med resultatet! ;D
 
Mugg-kakan innhåller färsk mango, banan och några hallon (syns dock inte på bilderna) som serverades med varm jordgubbsfluff som innehåller också mycket proteiner. Jag tror också att det skulle vara gott med chokladfluff eller sås om du hellre vill ha det istället för jordgubb, egentligen så behöver man inte något till för den är så saftig och god tycker jag det är bara något extra ifall man vill ha det :).
 
Portionen är ganska liten är nog mer annpassad för mellis men du kan äta den till frukost som jag gjorde fast kanske med någon macka eller något extra till (i fall du inte blev mätt förstås) eller så gör du två mugcakes! ;) ^^
 
 
 
 
 
 
 
 

Frukt & Proteinbomb


 1 Lite portion
Ingredienser för mugg-kakan:

1/2 (50g) Banan
ca. 50g Färsk mango
1 msk Vatten eller valfri mjölk
0,5 dl Flytande äggvita *
2 msk Valfrit mjöl (jag tog fullkorns dinkel)
1 krm Vaniljpulver
1 krm Bakpulver
Valfritt: Några färska hallon, ca 1-2,5 msk (måttade inte så vet inte exakta mängden).
Om du inte har hallon i så kan du servera som tillbehör till mugg-kakan det är också gott! ;)
 
* Om du inte har flytande äggvita så kan du ta två äggvitor eller ett helt ägg.
 
Obs! Om du inte har färska frukter så får du nog hälla av vätskan som kommer när du tinar de frysta bären/frukten. Har inte testat med frysta bär men man tycker ju att det bör funka bara om det inte blir för mycket saft som kommer med ifrån dem, men med mango så är jag lite anti mot fryst för jag tycker den inte är så god smak på (iaf Icas egna).
 
 
Varm jordgubbsfluff:
1 dl Frysta jordgubbar
0,25 dl Kvarg
1,5 msk Flytande äggvita (alternativ 1 äggvita)
1 tsk Sötning,
mer eller mindre beroende på hur söt du vill ha den
 
 
 
  • Blanda alla torra ingredenserna först i en skål till mugcaken, tillsätt sedan det blöta (förutom hallonen) och mixa samman allt, vänd sedan försiktigt ner hallonen i smeten. För säkerhetsens skull så smorde jag en mugg med lite kokosolja (funkar med annat fett också) för att den inte ska fasna och att den lättare kommer ut. Häll smeten till muggkakan i den smorda muggen och micra den på högsta effekt i ca 2-3 minuter (jag körde min i ca 2,5 minut), värm den bara inte för länge för då blir en förmodligen "stampig" i konstistensen så du får ha ett öga på den.
  • Till jordgubbsfluffet så vispar du först äggvitan till ett hårt skum. Micra jordgubbarna så att dem blir mjuka, mosa eventullet med gaffel eller mixa så att det blir lite mosigt. Ha ner kvargen och de varma jordgubbarna i fluffet, tillsätt sötma efter smak och vispa samman allt så att det blandas. Det blir ganska mycket fluff så du behöver inte använda allt du kan även spara det som blir över det gjorde jag ^^.
  • Lägg upp mugcaken på ett fat och häll sedan över fluffet och servera med några hallon eller några andra önskemål, nu är den klar att ätas!
 
 
 
 
Hoppas du gillar den,
kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0