Chocolate oats bottom with Banana-Citrus cream cheese topping!

Morgens allesammans!

Till frukosten så gjorde jag en ny version av min cheesecake gröt som blev suuuupper smarrig som den förra, fy vad gott det är med det söta och det syrliga tillsammans, food heaven! ;D

Denna gång gjorde jag en chokladbotten med citrus cream cheese med banan och choklad virvlar,
mumsfilibaba säger jag bara! ^^
Ett förslag om man vill göra en riktig chokladig cheesecake gröt är om man tillsätter lite kakao i cream cheese krämen också för er riktiga choklad lovers! ;)
Det måste jag nog själv prova någon gång :p.

 
 
 
 
 

Choklad botten med

 

Banana-citrus cream cheese!

 
1 portion
 
Botten:
 0,5 dl (15g) Havregryn
0,25 dl Äggvita
½ tsk Bakpulver
2 krm Vaniljpulver
1 msk Yoghurt
0,5 msk Mandelmjölk eller annan mjölk
0,5 msk Stevia/sötning
0,5-1,5 tsk Kakao
(beroende på hur mycket choklad smak du vill ha, jag hade ca 0,75 tsk)
 
Topping:
2 msk Cream cheese
1 msk Yoghurt
0,5-1 tsk Stevia/sötning
Lite mandelmjölk, ca 0,5 msk
ca. ½-1 (30g) Banan, (mer el. mindre bereonde på hur mycket du vill ha och att det får plats)
Walden farms Choklad dipp/sås eller annan chokladsås i önskad mängd
Citronsaft, efter smak
(vet ej direkt hur mycket jag tog men kanske ca 1-1,5 tsk)
Limeskal, efter smak
 
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda alla ingredienserna till botten efter behag, först torra sedan ner med det blöta. Häll smeten i en liten ugnsform.
  • Blanda sedan alla ingredienserna till toppingen förutom bananen och chokladsåsen. Eftersom jag inte vet riktigt hur mycket citronsaft jag tog så får du ta lite pöompö så att det inte blir för mycket men det ska ju smaka lite surt/syrligt. Fördela sedan såsen över chokladbotten så att det blir över hela botten.
  • Du kan antingen mosa bananen eller skiva den i slantar/bitar att toppa med eller både och som jag rekomenderar. Bilda sedan ett önskat mönster över cheesecake gröten med bananen och chokladsåsen. Grädda gröten i ca 15-20 minuter, tills den är tillagad bra.
 
Servera eventullet med valfria tillbehör, själv så tyckte jag inget behövdes för den klarade sig så bra utan något till, den var redan fulländad för mig! ;)  
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0