Mäktig vegansk Chokladpaj!

Hejhej! :)
 
Här ska ni få en riktigt smarrig chokladig choklad dröm paj som jag gjorde till familjen när dem åt 3-rätters vid jul. Denna juvliga paj är både nyttig, sockerfri, gluten och vegan vänlig. Man behöver nog inte så stor bit eftersom det blir ganska mäktigt i längden (kan jag tänka mig, smakade bara liten på pajen) så den räcker till många och har 2-3 veckors hållbarhet i kylen samt så går den att frysa in utan kokosgrädden.
 
Pajen passar verkligen dem som äter enligt lchf kosten och för dem som älskar nötter och choklad! ;D
Det är en underbar kombinationav choklad och nötter som verkligen inte skulle sitta fel i magen, tycker verkligen att du ska testa denna! (a)
 
Det är en paj som är rekomenderas att tillagas dan innan den serveras så den är väldigt bra att bjuda på ifall man ska göra mycket just den dan man har någon form at bjudning :).
 
Receptet är från en ung norsk jätte duktigt tjej som lagar glutenfri och vegansk mat. Receptet är skrivet i engelskt mått så det är därför det kan vara lite udda måttenheter nu när jag har översatt det till svenska ^^.
 
 
 
 
 

Vegansk Chocolate cream pie!


9-15 portioner, beroende på strl
 
Botten:
    4,8 dl Råa nötter (jag tog 50/50 av mandel och valnötter)
   
    2,4 dl Dadlar, urkärnade
    
6 msk Kakao
    
1 tsk Vaniljarom
   
En nypa Maldon salt (jag tog vanligt salt)

 
Fyllning:   
2,4 dl Dadlar, urkärnade
    1,2
dl Cashewnötter, naturella
    
6 msk Kakao
4 msk Jordnötssmör, naturell (går att byta ut mot valfritt nötsmör)
    
1 tsk Vaniljarom

    Osötad växtbaserad mjölk eller vatten, till önskad konsistens
 
Kokosgrädde:
2 burkar Fullfet kokosmjölk **
1 tsk Vaniljarom
Två nypor maldon salt, alt. vanligt

   
Riven mörk sockerfri vegan choklad alt. vanlig ( eller kakaopulver )
 
** Ställ burkarna i kylen och låt dem stå över natten.
 
 
1 . Sätt på ugnen till 200 C grader. Lägg alla ingredienser till botten (förutom dadlarna), i en matberedare och mixa samman det tills dufår ett grovt mjöl .Tillsätt sedan dadlarna och fortsätta att blanda tills du har en smulig och kladdig deg.
Tryck ordentligt ut botten i en pajform som är klädd med bakplåtspapper (min var kanske 24 cm i diameter, men du kan ta vilken strl som helts antar jag eftersom det inte stog något i receptet).Baka  den i ca 15 minuter, så att botten bakas ordentligt. Ta sen ur pajskalet ur ugnen och låt den svalna.
 

2 . Under tiden botten bakas så kan du göra chokladfyllning. Det gör du genom att placera alla ingredienser i en matberedare och kör tills du har en slät och krämig "pasta". Börja med att använda 2,4 dl mjölk/vatten och tillsätt mer när du fått den ungefär som en pannkakssmet fast tjockare. Fyll sedan pajskalet med fyllningen och jämna ut den fint med en spatel/sked. Låt kakan stå i kylskåpet i minst 6 timmar men helst över natten .
 
 
3. När fyllningen har stelnat så precis innan den ska ätas så blandar du samman grädden.
Kokosgrädden gör du genom att ta ut kokosmjölken ur kylen och gröper ur det som stelnat ur burkarna (inte vätskan, spara den för den går utmärkt att använda till grytor, bakning, frukosten osv...), lägg sedan ner det i en skål. Tillsätt vaniljarom och salt.
Vispa eller använd stavmixern och vispa/mixa tills du fått en jämn kräm. Börja med att bre ut ca 1,5 av  kokosgrädden (tillsätt eventuellt mer om du tycker det behövs) över pajen och garnera med lite riven choklad eller kakao och njut! ;D

 
Pajen håller sig i kylen i 2-3 veckor (dock så vet jag inte om hon menar med kokosgrädde på eller utan).
Själv så har jag även fryst in halva av pajen utan grädden så det funkar också ^^.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0