Vegetarisk version av Biff á la Lindström med stuvade morötter!

Har inte haft tid att lägga upp receptet förns nu men till middag så testade jag att laga ett recept på en vegetarisk version av Biff á la Lindström till familjen. Blev riktigt smarrigt speciellt med de stuvade morötterna till, det tycker jag fick biffarna till nya höjder och blev pricken över i:t! :) (Y)
 

Dock så gjorde jag inte hela stuvingen gjorde bara halva, tyckte att 10 morötter lätt väldigt mycket så det blev 5 istället. På biffarna så uteslöt jag mjölet för jag tyckte det räckte med havregrynen för att dem höll ihop, skippade även salt gurka eftersom jag inte gillar det ^^ :P.
 
 
 
 

Vegetarisk Biff á la Lindström

 

med stuvade morötter!

 
4 portioner
 
Ingredienser:

Vegobiff à la Lindström
1 burk Kidneybönor
1 burk Borlottibönor
1,5 dl Havregryn
½ dl Vetemjöl
1 Liten gul lök, finhackad
1 dl Inlagda rödbetor, finhackade
1-2 msk Kapris
1 Saltgurka, finhackad
1 msk Rödbetslag
Salt & Peppar

 

Morötter
10 st Morötter
4 dl Vatten
1 tsk Timjan
1 tsk Rosmarin
Salt & Peppar

 

Stuvning
2 msk Smör
1 Liten gul lök, finhackad
2 msk Vetemjöl
3 dl Osötad sojamjölk
1 dl Vatten
Salt & Peppar

 

 

Vegobiff à la Lindström. Skölj bönorna och låt rinna av. Mixa sedan dem i en matberedare. Mixa ner havregrynen och häll sedan över smeten i en bunke. Blanda ner vetemjöl, gul lök, rödbetor, kapris, saltgurka, rödbetslag, salt och peppar. Forma till 8 st biffar och stek i mjölkfritt smör och/eller olja.

 

Morötter. Skala morötterna och halvera dem. Koka upp vatten och kryddor och låt sedan morötterna sjuda tills de blir mjuka, ca 15 minuter. 

 

Stuvning. Smält smöret i en kastrull på medelhög värme. Tillsätt den finhackade gula löken och fräs utan att den tar färg. Löken ska bara bli lätt genomskinlig. Pudra över vetemjölet och rör om. Vispa nu ner den osötade sojamjölken och vattnet, lite i taget så att det inte bildas några klumpar. Krydda med salt och peppar.

Blanda stuvningen med morötterna och servera till biffarna. (kopierat från hemsidan)

 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0