Nyttigt Yoghurtbröd med morot!

Igår efter skolan så började jag att baka dessa morotsbröd som fick jäsa tills senare på kvällen då fick dem gräddas lagom till kvällsmålet :). Dessa tar en stund att göra eftersom dem ska jäsas i två omgångar först i bunken sedan när man har format dem till bollar och lägger dem på plåten så ska dem jäsas ytterligare en halv timme.
Men det kändes inte så lång tid för mig eftersom jag hade middagen under första jäsningen sedan skulle man forma till bullar och det. Då passade jag på att plugga lite för provet på naturvetenskap för imorgon.
 
Brödet blev i alla fall jätte bra och smakade gott, man kände syrligheten från yoghurten. Dem blev väldigt saftiga också. Brukar inte baka speciellt mycket bröd eller i somna fall så har man bakat något enkelt standard bröd som vi har bakat mycket inom familjen. Så man har inte så mycket "bröd vana" med bakandet så man var lite osäker ibland för man vill ju inte ha för lite eller för mycket mjöl. Jag gjorde ju även dubbelsats så det var ju lite bökigare men det blev bra tillslut så det är jag glad över ;D.
 
Just det dem passar utmärkt som tillbehör till soppan! ;)
 
 
 
 
 
 
Blev ingen vidare bild på insidan för jag tog bara en snabb bild men man kan ju se att dem är saftiga :p...
 

Hälsosamt yoghurtbröd med morot!

 
6 st bröd eller fler
 

Ingredienser:
ca. 300g Morötter
½ pkt (25g) Jäst
5 dl Mild yoghurt 3%
1 tsk Salt
5 dl Grahamsmjöl
6 dl Vetemjöl, fullkorn eller vanlig
1 dl Solosfrön
 
Mjöl och yoghurt till penslig och utbakning.
 
 
 
 
How do do:
  • Skala och finriv morötterna. Smula jästen i en bunke, tillsätt sedan yoghurt och salt. Rör om tills jästen lösts upp.
  • Blanda ner morötter och mjöl. Arbete till en smidig deg. Låt degen sedan jäsa under bakduk i 1 timme och 15 minuter.
  • Stjälp upp degen på mjölat underlag. Skär den i 6 bitar eller mer. Forma dem till runda lite platta bröd, lägg dem sedan på en ungsplåt med bakplåtspapper på. Skåra ett kryss i mitten av bröden, pensla med yoghurt och toppa med solrosfrön. Låt dem jäsa i ytterligare 30 minuter. När det börjar närma sig slutet så sätter du ugnen på 225 C grader.
Grädda dem i ca 20 minuter i mitten av ugnen. Ta ut dem och låt dem svalna på galler.
 
 
 
 
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0