Nyttiga saftiga kakor med avocado x2

Här kommer två stycken olika versioner som jag gjort av en avocadokaka som jag har testat som en jätte duktigt tjej skapade. En med chokladsmak med en touch av rom (valfritt) som jag tycker blev godast sedan en med persikasmak med bittermandel (valfritt), den var okej men jag delar med mig av den ändå ^^.
Man kan verkligen säga att dessa är riktiga hälsokakor, med lite kalorier och kolhydrater, man känner inte äns avocado smaken alls och avocadon gör också att kakorna blir riktigt saftiga och "gegiga".
 
Dem är jätte enkla att göra och man kan variera på smakerna jätte mycket bara så dem passar ihop så blir det förmodligen bra. Du kan pröva att byta ut exempel samma mängd persika till någon annan frukt och tillsätta andra kryddor. Jag kommer definitivt att experimintera vidare med dessa kakor och använda avocado i olika former för det är så kul och spännande med sånt man aldrig testat förut.
 
Kakor kan man låta stå i kylen ett par timmar eller över natten efter dem bakats sedan äta dem när dom "saftat" till sig lite (eller vad man nu ska säga att dem gör) och servera med klick grädde eller något liknande något gott tillbehör!
Själv så vet jag inte riktigt vad jag gillar bäst när dem är varma eller när dem är kalla, men det drar nog åt mer åt det kalla hållet :P.
 
 
 
 
 
 
 

Saftig & nyttig Avocadokaka x2!

 
1 Kaka
 

Bas recept:
0,25 dl Äggvita eller 1 äggvita
½ Avocado, (ca. 40g)
3 msk Valfri mjölk (jag använde hasselnötsmjölk)
1 tsk Bakpulver
1,5 msk Kokosmjöl
1 msk Mandelmjöl
1 msk Profiber
 
Chokladkakan:
50g Keso
1 krm Vaniljpulver
1-2 msk Stevia/sötning
1-1,5 msk Kakao
 
Valfritt: Lite romarom
1-2 msk Kokosflingor
 
Persikakakan:
50g Persika
Sötning, efter tycke
0,5-1 tsk Kanel
Valfritt: någon droppe Bittermandel arom
1-2 msk hackad mandel
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader, smörj en liten springform (12 cm i diameter) med lite fett.
  • Mixa först avocadon tillsammans med äggvitan och persikan eller keson (torka keson lite med lite papper innan). Blanda sedan ner resten av ingredienserna i skålen efter smak, beroende på vilken kaka du väljer att göra. Om du gör persika kakan så tillsätt lite mjölk åt gången för jag kommer inte ihåg ifall jag använde 3 msk eller om det var 2-2,5 matskedar.
  • Häll smeten i formen och grädda den mellan 12-17 minuter. Ät den direkt eller efter den har stått i kylen ett par timmar, servera med en klick grädde eller något liknande gott tillbehör! :)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0