Moist Carbo & Almond Banancake!

Till mellanmålet idag så gjorde jag min egna sockerfria version av en Banankaka utan smör, gud så saftig och god den blev. Jag skulle även bara kunna äta upp smeten för att den var så god som den var! :P
 
Man kan även ändra kryddorna och smaksättningarna lite hur man vill, tillsätt gärna flagad eller hackad mandel i detta recept det skulle bli ännu godare (hade gärna velat tillsätta det själv i min egna kaka men för "mycket" kalorier för mig enligt sjukdomen :´(  ). Lätt att göra och går hyfsat snabbt att grädda beroende på val av form och ugn. Man kan även dubbla receptet och göra den i en mindre 12 cm liten springform, inte för att det är så vanligt att man äger en sån liten men om man bakar mycket så kanske du har en ^^.
 
Kakan ser lite förfallen ut för jag testade att inte smörja och bröa formen men då blev det icke bra då höll den inte samman när jag skulle plocka ur den :p.
 
 

 
Här ser man tydligare att den har gått sönder lite :p.
 
 
 
 

Carbo & mandel-banankaka!

 
1 Portion

Ingredienser:
45g Mogen banan, mosad
1 msk Äggvita
1 msk Mandel- eller hasselnötsmjölk, ev vanlig mjölk
0,75 msk Kokosmjöl
1 msk Profiber
0,5 msk Mandelmjöl
½ krm Vaniljpulver
3 krm Bakpulver
1 tsk Carbo pulver,
(om du inte har eller inte vill köpa så kan du använda kakao, dock så blir det ju inte riktigt samma smak men)
 
Valfritt: 0,5-1 tsk Stevia sötning, beroende på hur sött du vill ha
1 msk Flagad eller hackad mandel
½-1 krm Mandelarom
 
Andra förslag på smaksättningar:
Saffran, pepparkakskrydda, bittermandelarom, kanel, kardemumma, nötter, kokosflingor osv...
 
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Du kan börja med att smöra en liten form (jag använde ett litet hjärta, som finns att köpa st) med kokosolja/smör och eventuellt bröa den med lite ströbröd, nötmjöl, flagad mandel eller kokosflingor efter vad du nu vill välja ^^.
  • Blanda samman den mosade bananen till sammans med äggvitan. Rör sedan ihop det torra ingredienserna och tillsätt det i äggblandningen, rör om väl. Häll sedan smeten i den smorda formen och grädda den i ugnen allt mellan 13-20 minuter beroende på ugn och val av form, prova med en sticka ifall du är osäker det ska inte vara kladdig på ytan eller mitten, stickan ska inte bli kladdig heller (min var inne i ugnen i ca 15 minuter).
Servera med eller utan valfria tillbehör ex kokosgrädde eller vanlig med lite bär eller nåt gott! ;)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0