Healthy Banana-raspberry Tarté!

Slängde ihop en liten men nyttig tarté med hallon och banan fyllning, smarrigt värre säger jag bara! ^^
Den är enkel att göra och ska bara vara i ugnen i cirka 12 minuter, sedan är det bara att hugga in och äta om du inte vill ha något tillbehör förstås ;).
 
Passar även att äta till dessert eller så kan du även dubbla satsen och äta till frukost eller göra två små tartéer, that´s your choice ^^.
 
 
 
 
 
Här ser ni även en glimt av för typ av form jag använde ^^
 
 

Banan & hallon tarté!

 
1 portion
 
Botten:
1 msk Havregryn
1 msk Vetekli eller annat valfritt mjöl
1 msk Fullkorns mjöl
2 krm Bakpulver
1 msk Osötad eller vanlig äppelmos
1 msk Kvarg
Ev. lite sötning om du tycker det behövs
 
Valfri smaksättning: kakao, kanel, nötsmör, lite kokosflingor osv..
(jag smaksatte inte min denna gång)
 
Fyllning:
ca. 1 dl (50g) Frysta hallon
25g Banan, mosad
½ msk Kvarg
 
Valfritt:  Sötning
                 Lite vaniljpulver
               (det är även gott utan så du behöver inte känna dig tvingad)
 

  • Sätt ugnen på 225 C grader. 
  • Blanda samman alla det torra ingredienserna först till botten, ha sedan ner det blöta och rör om. Tillsätt eventuellt lite sötning eller annan smaksättning om du vill det. Tryck sedan ut smeten i en liten form (jag använde en liten vågig som är ca 10 cm i diameter som det är en lös botten platta på), kanterna ska vara lite tjocka medans botten är lite tunnare.
  • Micra sedan den mosade bananen och hallonen en stund på högsta värme i micron tills hallonen tinat, mosa sedan samman allt och kör lite till i micron så att det får gegga ihop sig lite. Blanda sedan ner kvargen och det valfria om du tycker det. Häll smeten i formen och grädda den i ugnen i ca 12 minuter tills den har blivit gyllene och fått lite yta på fyllningen. Ät den som den är eller servera med valfria tillbehör.
 
 
 
Hoppas det smakar,
kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0