Green Lentil-pancakes with fresh yogurt sauce!

Nu till middagen så testade jag några veganska gröna linsplättar med yoghurtsås, udda men gott faktiskt. Det blir ännu smarrigare med såsen till det räddar rätten för annars så skulle det bli lite torrt utan någon sås till tycker jag, eller så kanske stekta jag dem lite för länge och hårt så dem inte blev så saftiga men vad vet jag dem kanske ska vara så, det är ju inte direkt några vanliga plättar vi pratar om här ;P.
Det blev i alla fall gott med såsen till, den får ni bara inte skippa det blir väldigt fräscht och ger mer smak.
 
Enkelt, gott och lättlagat! :) (Y)
 
 
 
 
 
 
Bilderna blev lite mörka, tyvärr.. :(
 

Gröna Linsplättar med

 

fräsch yoghurtsås!

 
4 portioner
 
Plättarna:

2,5 dl Torkade gröna linser + vatten att blötlägga i
2 dl Osötad sojadryck (eller vatten)
½ Gul lök, finhackad
0,5 dl Vetemjöl, (jag tog fullkorn)
1 tsk Timjan
1 tsk Koriander
1 tsk Paprika
0,5 tsk Salt
Peppar

 

Yoghurtsåsen:

2,5 dl Tjock naturell sojayoghurt (jag använde den på burk)
0,5 tsk Koriander
0,5 tsk Mynta, torkad
Saft från ½ citron
0,5 msk Fryst persilja (eller färsk)
½ msk Olivolja
Salt & Peppar

 

  • Blötlägg de torkade gröna linserna i rikligt med vatten i 8 timmar eller över natten. Häll av vattnet och skölj linserna noga. Mixa linserna i en matberedare eller med mixer tillsammans med sojamjölken/vattnet. Det ska bli som en puré. Häll över i en bunke (om du körde i en matbredare) och ha ner den hackade löken, mjöl, timjan, koriander, paprika, salt och svartpeppar.
  • Värm en stekpanna på medelhög värme med olja i och klicka ut dem till små plättar. Stek de i någon minut på varje sida tills de är gyllenbruna och krispiga på ytan.
  • Blanda samman allt till såsen i en skål och servera till plättarna! :)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0