Gratinerat smaksatt Yoghurt-täcke med frukt & bär gömma!

Godmorgon!
 
Idag är det onsdag... Jag hade glömt bort att jag hade två yoghurt förpackningar i kylen (oöppnade) som nu har gått ut, en med smak och en naturell. Då måste jag börja använda dem så idag fick det bli en repris av ett gammal recept som gjort förut fast inte precis likadant med smak och innehåll.
Ett varmt yoghurt-täcke med päron,kanel och vanilj smak med färsk mango, persika och frysta hallon som fyllning.
 
Ett jätte lätt recept som är super enkelt att slänga ihop på morgonen, tar lite tid i ugnen dock beroende på hur du vill ha den och hur tjockt täcket är ^^ .
 
 
 
 
 
 
 
 

Varmt smaksatt yoghurt-täcke

 

med frukt & bär gömma!

 
1 Portion
 

Ingredienser:
0,5 dl Havregryn
1 dl Naturell eller smaksatt yoghurt
2 krm Bakpulver
 Valfria smaksättningar ex: kanel, kokos, vanilj, sötning, kardemumma, hackad torkad frukt, saffran, pepparkakskrydda, olika aromer, hackade nötter eller choklad osv.....
 
(Kom ihåg att inte tillsätta för mycket så att smeten inte håller ihop)
 
Ca.1,5-2 dl Valfri sort frukt eller bär, en eller flera sorter
 
  • Börja med att sätta ugnen på 200 C grader. Blanda sedan samman alla ingredienserna och eventuellt smaksättningarna i en skål efter smak. Skär frukten i skivor eller bitar lägg dem i botten av en liten ungsform (jag använde en som är ca 10 cm i diameter med höga kanter). Täck sedan frukten/bären med yoghurt-täcket så att det fördelas jämt över frukten. Grädda den mellan ca 13-20 minuter, beroende på hur tjock täcket är (mitt var lagom tjockt och jag lät den stå i ugnen i 20 minuter) och hur du vill ha det. Servera med eller utan valfria tillbehör!
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0