Crispy Appel Crumble Pie with Vanilla Custard

Har även improviserat ihop en äppelpaj med krispit kokos och nöt täcke till familjen, som vi även tog med hos till några vänner och bjöd på. Inte lika nyttigt recept som jag brukar göra men det går att ändra på. Själv så åt jag inte denna men dem sa att den var jätte god, smakade bara på smultäcket innan de hade gräddats och jag själv tyckte  att det smakade bra. Den blev lite i lchf stuk när man tänker efter ^^.
 
Dock så har jag inte användt något mått och bara gjorde på känn men jag ger er ingredienserna och instruktioner :).
 
 
 
 
 
 

Krispigt kokos & nöttäcke

med kaneläpplen!

 
Ingredienser:
Smör
Kokosflingor
fullkorns mjöl eller mandelmjöl
Farin socker & rårör socker
för nyttigare alternativ, sukrin gold & stevia/sukrin osv...
Malen kardemumma (jag använde färsk som jag malde)
Hackade hasselnötter
Kanel
Äpplen
 

  • Sätt ugnen på ca 200 C grader.
  • Blanda samman ungefär hälften mjöl med hälften kokosflingor (du kan använde mer kokosflingor istället om du så önskar det) tillsammans med smör, några nävar hackade hasselnötter, sötning och kardemumma till en smulig massa.
  • Hacka eller skiva äpplena i klyftor och lägg det i botten av en ungsform. Strö sedan över kanel och farin socker/stevia efter tycke. Smula sedan över nöttäcket och grädda i ugnen tills du fått en fin gyllene och knaprig yta (sätt ev på grilleffekten i slutet) och mjuka äpplen.
Severa med vaniljsås, bär eller vaniljglass! :)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0