Clean and juicy Bluberry-banana bread!

För ett tag sedan så bakade jag detta jätte goda Blåbär-banan bröd, enkelt och riktigt gott!
Passar att ätas till mellanmålet/fikat eller som tillbehör till frukosten (Y).
 
Min bröd bit ser dock inte så saftig ut som den gör när den är precis nybakad men jag brukar alltid rosta mina bakverk när dem varit frysta för att få dem krispigare och ett snabbare sätt att få den dära nybakade känslan över dem igen :).
 
 
Inte så bra bild menmen (a)
 

Saftigt Blåbär & banan bröd!

 
1 Limpa

Ingredienser:
88g Havremjöl
2  Stora mogna bananer
2 Ägg
2 msk Kvarg/kesella
2 msk Osötad eller vanligt äppelmos
1 tsk Vaniljpulver
½ tsk Kanel
1 tsk Bakpulver
Sötning (kommer inte ihåg mängden)
1 msk Psylliumfrön eller linfrön
1 dl Frysta blåbär
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Ha ner alla ingredienserna (förutom blåbären) i en bunke och mixa samman allt. Jag mosade dock bananerna för sig med en gaffel för att få lite "klumpar" som jag sedan hade ner men du gör som du önskar. Smaka av och se om du vill söta den något mer eller tillsätta mer krydda. Vänd sedan ner blåbären lite varsamt så att det inte färgar av sig för mycket. Häll smeten i en valfri ungsform (jag använde en vanlig limp-form som rymmer 1,5 liter), grädda den sedan i ugnen mellan 20-30 minuter beronde på val av form och ugnen. Prova med en provsticka för att vara säker!
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Sanna

Hei!

Så utrolig mange fine og GODE oppskrifter :) Så flink du er!
Lurte på om du hadde noen sunne oppskrifter på julemat ig julekaker? Sliter med en spiseforstyrrelse, og vil gjerne ha et alternativ å spise å julen :)

Fortsett med bloggen, den er så bra :)

Svar: Åhåå tack så mycket, vad snäll du är! ;D Får man fråga om du har testat några recept ännu, i somna fall är jag väldigt nyfiken på vad du tyckte? ^^

Ja inte ännu men jag ska nog börja testa och hitta på lite olika nyttigare varianter av det efter det inte är så jätte långt bort nu längre, jösses vad tiden går fort ibland..Jag själv äter ju aldrig onyttiga grejer heller (till ca. 90% annars så provsmakar jag bara av någon) eftersom jag själv har anorexia och inte klarar av att äta onyttiga grejer tex med ljust bröd och mjöl, vanligt socker osv... Men jag ska kolla upp lite så får vi se vad jag hittar ^^.

Tack tack igen, det värmer oerhört!
STOR kram! :D
Johanna V

2013-09-18 @ 16:04:26
Sanna

Så bra, da gleder jeg meg til jul :) har selv anoreksi, så dine oppskrifter passer veldig godt til meg! Nå husker jeg ikke helt hvem jeg prøvde, men det var hvertfall en mugcake med eple, kanel og jordnøttsmør (graven in my mouth) og en med havregryn i ovnen og bringebær :) Ellers husker jeg ikke hva de het, men alle var veldig gode! :) Bloggen din er så bra, skjønner ikke hvorfor du ikke har flere lesere? Jeg er i hvertfall en fast leser, gleder meg til flere oppskrifter :)

Svar: Ja det blir ju både en för och nackdel för båda egentligen eftersom man bör kunna äta en miss mängd och det hjälper ju tyvärr inte en något med anorexian att bli friskare och bättre . Det är ju bra att man vill äta hälsosamt men det är svårt att säga nu när man är sjuk om det bara är för sjukdomens skull eller för att man verkligen vill vara nyttig och leva ett hälsosamt liv... :/
Hehe okej, det låter bra! (Y) :)
Vissa har ju lite långa namn och då är det ju inte så enkelt att komma ihåg vad dem hette eftersom det inte direkt är något man går runt om funderar på! :P

Ja jag hade inte så många i början när jag började blogga men det är ju inte så konstigt men sedan gick det upp till ca 200 men nu så har det dalat ner jätte mycket men jag vet inte varför. Det blir man lite ledsen och besviken över eftersom man lägger ner så mycket tid på detta. Inte för att jag tycker det är tråkigt och så men ibland så typiskt mig så kan jag känna press eller att jag sviker dem som läser om att jag måste laga något annorlunda recept varje dag. Ibland så har man inte orken eller energin speciellt om att uppdatera mig på bloggen för att skriva recepten och det för jag är inte så snabbt + så har man en seg/trög dator och jag själv orkar inte sitta vid dator mer än knappt en timme innan jag börjar få ont i huvudet eller blir seg.

Härligt att höra att man har en trogen läsare i alla fall, tack så mycket! <3 :)
Kramis
Johanna V

2013-09-21 @ 09:55:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0