Cauliflower oatmeal with fruity fruit fluff!

Godmorgon! :)
 
Har länge tänkt på att testa laga blomkålsgröt under lång tid men det har inte riktigt aldrig blivit av, men nu i morse så hände det. En portion Blomkålsgröt tillsammans med proteinfluff med smak av sommar serverad! ^^
 
Själv så tycker jag väll att det var en okej gröt, men jag tror jag föredrar gröt utan blomkål! :p
Nu har man i alla fall testat det och kan "checka av" det från att "laga listan" (Y).
 
 
Lite tråkigt upplägg blev det också, gillar inte bilderna men
(ja jag vet förlåt, jag klagar ofta på mina bilder)... :/

 
 

Blomkålsgröt med sommarfluff!

 
1 portion
 
Ingredienser:
1 dl Havregryn
1/3-½ Banan, mosad
2,5 dl Vatten
½-1 msk Kanel, (mer eller mindre)
1 dl Riven blomkål (rå)
 
Valfritt: 1 tsk Psylliumfrön eller linfrön
Lite kardemumma, malen
Sötning, om du tycker det behövs
1 Äggvita
(ger gröten högre protein innehåll och gör den mer krämig utan att det blir någon "ägg smak")
 

Fruktigt proteinfluff:
1 Äggvita
½-1 dl Kvarg
ca. 3/4 dl Frysta hallon
ca. en 1/3 Persika, mosad  (jag tog 25g)
Lite vaniljpulver
Ev. sötning
 
 
  • Lägg havregryn och psylliumfrön/linfrön i en katrull med vattnet och låt det dra en stund. Tillsätt sedan kanel, blomkål och eventuellt kardemumma. Låt det koka upp på spisen en stund och tillsätt sedan den mosade bananen och låt det koka ytterligare någon minut till önskad konsistens. Om du vill så tillsätter du sötning och äggvita, rör om snabbt så att det inte blir några ägg klumpar från vitan.
 
  • Fluffet gör du genom först att vispa äggvitan till ett fast skum, ha sedan ner resten av ingredienserna och vispa så att det blandas samman. Smaka av ifall du vill tillsätta något mer.
Servera gröten med fruktfluffet och hugg in, så får vi hoppas att det faller dig in mer i smaken än vad det gjorde för mig! ^^
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0