Breakfast Bountybar with a touch of lime!

Hej!
Förlåt men imorse när jag skulle uppdatera mig kring dagens frukost innan jag skulle till skolan men då krånglade internet så jag kunde inte komma ut, oturligt nog :(. Sedan efter skolan så åkte vi iväg för att träffa läkaren king sjukskrivningen som är en timmes bilfärd ungefär så,det har inte blivit några nya matträtter förutom frukosten som lagades imorse.
 
Till frukosten så testade jag att göra min egna nyttiga version av bountybar i mer snack eller frukost form. Dock så tillsatte jag lite lime saft som det egentligen inte innehåller i godiset men jag tyckte det blev riktigt gott med det sötsyrliga.
Jag använde pumpapuré i min bar men jag har anget andra alternativ som jag tror skulle funka lika bra. På bilderna syns det knappt att jag har haft kokos i fyllningen men det är för att jag bara använde en ½ msk, gillar inte när det är för mycket (a). Självklart så kan ni skippa det om ni vill, jag använde inte så mycket kokosflingor heller men ni kan tillsätta mer om ni så önskar.
Try it out and tell me if you liked it!? Då skulle jag bli glad :)
 
 
 
 
 
 

Bountybar with a

 

touch of lime!

 
1 portion
 
Smeten:
2 msk Havregryn
ca 1,5 msk Valfritt mjöl
  2 krm Bakpulver
0,5-2 tsk Kakao
1,5 msk Mosad banan, äppelmos eller pumpapuré
1,5 msk Yoghurt
1-2 tsk Sötning
 
Fyllningen:
ca. 2 msk Cream cheese
ca ½ krm Vaniljpulver
ca. 0,5-1,5 msk Kokosflingor
0,5-1 tsk Sötning
Valfritt: Limesaft & lite skal om man vill det, efter smak.

 

  • Blanda havregryn, bakpulver, mjöl, sötning och kakao tillsammans, efter smak. Ha ner pumpapuré/ mosad banan/ äppelmos (vad du nu har valt) och yoghurt, blanda tills du får en kletig smet. Eftersom jag använde pumpapuré så räckte det med 1,5 msk mjöl för mig men om det behövs lite mer med banan så kan du tillsätta lite i taget, bara om det behövs för den ska inte vara för "kompakt".
  • Smöra/olja en liten, helst rektangulär, bakform eller så kan du klippa ett till ett bakplåtspapper att lägga i botten av formen. Dela upp smeten i två och smeta ut den ena i bakformen men gör den inte för tunt.
  • Blanda cream cheese, vaniljpulver, kokosflingor och eventuellt lime i en skål, efter smak.
Fördela kokosröran jämnt över lagret i formen och fördela sedan resterande havregrynsmet över kokosröran och forma så att den ”täcker” fyllningen. Grädda ca. 10 minuter på 180 grader. Låt baren svalna lite innan den äts för att "stelna" lite, bara en stund räckte för mig.
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0