Bönchokladkaka med kokos!

Guuud så gott säger jag bara!!
Gjorde en jätte god bönkaka med kokos och choklad som bara tar ca 10 minuter i ugnen. Super gott och otroligt nyttigt det kan inte bli bättre, denna kaka påminner mig väldigt mycket om Kärleksmums, så om du tycker om den kakan så rekomenderar jag dig att testa den. Den är så himla saftigt och god, man kan inte känna bönsmaken alls på långa vägar ni måste bara testa den! ;D
 
 
 
 

Hälsosam Bönkaka med

 

choklad & kokos!

 
1 Kaka eller fler små
 

Ingredienser:
½ dl Äggvita
1 msk Kokosmjöl
60g Svarta bönor
1 msk Profiber
ca 0,45 dl Hasselnötsmjölk (nästan 0,5 men inte riktigt) *
0,5-1 msk Kakao
1-2 msk Stevia/söning
1-1,5 msk Kokosflingor
½ tsk Bakpulver
1 krm Vaniljpulver
 
* Hasselmjölken går naturligt vis bytas ut mot vanlig mjölk men hasselmjölken ger ju en vis smak.
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Smörj en ungsform (ca 12 cm i diameter springform) med fett om du vill lite kokosflingor eller ströbröd också (jag använde två små sockerkakas formar som jag delade upp smeten i mellan, så du kan använda något liknande eller hälla smeten i silikon muffinsformar ).
  • Mixa bönorna och äggvita i en bunke tills bönorna har blivit släta, rör sedan i resten av ingredienserna efter smak och tycke. Häll sedan smeten i en eller flera små formar, grädda den i ca 10 minuter (tiden kan variera lite beroende på vad du väljer att använda så det kanske blir kortare tid)
Servera med eller utan valfria tillbehör, kokos grädde tror jag nog skulle vara gott till! ;)
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 
Ps!
Receptet kommer från en super duktigt ung tjej som älskar att baka men jag gjorde några ändringar i den ^^.
Tack så mycket Maja för du delar med dig av det mesta spännade du hittar på och bakar! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0