Bakad Pärongröt med kanel & vanilj smak!

Godmorgon!
 
Idag blev det en enkel och ren bakad Pärongröt, den går även att göra på spisen men då behöver du tillsätta mer vätska och röra i äggvitan sist under omrörning eller skippa den helt men det gör att gröten blir krämigare utan ägg smak och blir proteinrikare också ^^.
Älskar gröt det är verkligen gott i dem mesta former och denna kombination kan ju bara inte gå fel ;).
Till det toppade jag med waldens choklad, var lite sugen på choklad också så det blev toppen över i:t för mig! :D
 
 
 
 
 
 
 

Pärongröt med smaka av vanilj & kanel!

 
1 Portion
 

Ingredienser:

1 dl Havregryn
1 dl Valfri mjölk
1 Äggvita eller ett helt ägg
En nypa salt
½ tsk Bakpulver
0,5-1 krm Vanlijpulver
0,5-1 tsk Kanel
½-1 Päron
ev. Sötning om du tycker det behövs
 
För ungsbakad gröt så börjar du med att sätta ugnen på 200 C grader. Blanda samman alla ingredienserna i en skål efter smak, tillsätt sedan rivet eller hackat päron (jag rivde min grovt). Häll sedan smeten i en ungsform, grädda gröten mellan 13-20 minuter beroende på önskad konsistens och val av form.
Servera med antingen resten av päronet (om det finns något kvar) tillsammans med ex chokladsås, vaniljsås/yoghurt, vaniljkesoröra osv...
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0