Almond egg mugcake with sweet peach sauce!

Hejhej!
 
Har inte haft någon tid att uppdatera mig något förns nu eftersom jag har varit i skolan och de ^^.
Men i morse så testade jag att göra en smal Mandel mugcake, den blev dock inte riktigt som jag tänkt mig. Tur i oturen så var den inte fruktansvärd och smakade ändå gott och det blev ännu godare med persikasåsen det blev verkligen pricken över i:t. Den påminner lite om ostkaka fast kanske lite äggigare variant (kommer inte ihåg precis hur den smakade eftersom det var i morse). Ett misslyckande som inte blev så misslyckat ändå! ;)
 

K
akan är inte så stor men du kan ju antigen äta den tillsammans med något mer till frukosten eller så passar den utmäkt som fika/mellanmål. Kommer att göra mer versioner av mandel muggkaka framöver till jag skapar en som jag blir riktigt nöjd över ^^.  Den innehåller även väldigt lite kolhydrater och kalorier, för dem som är intresserade (a).
 
 
 
 
 

Mandel-ägg mugcake

 

med söt persikasås!

 
1 Portion

Kakan:
2 msk Mandelmjöl
1 msk Havregryn
0,5 dl Äggvita eller ett helt ägg
2 krm Bakpulver
1 msk Mandelmjölk, hasselnötsmjölk eller vanlig
ca ½-1 tsk Vaniljarom
ca. 1-2 tsk Sötning, mer eller mindre
 
Persikasås:
1/3-1/2 Mogen persika, (ca. 43g)
0,25 dl Kvarg
0,5 dl Yoghurt
ca. 1 tsk Sötning, beroende på hur söt persikan är.
 
 
  • Blanda det torra ingredienserna till mandelkakan i en liten skål tillsätt sedan de blöta ingredienserna. Häll "smeten" i en mugg eller en micro tålig form, smörj den med lite fett ifall du vill vara på den säkra sidan att den lossnar hel.
  • Börja med att skära persikan i bitar som du sedan mosar med en gaffel lite slarvigt, blanda sedan ner det övriga ingredienserna och smaka av med sötningen.
  • Börja med att micra mandelkakan på en minut, kolla till den så att den inte körs för länge så den blir "torr". Om den inte riktigt är klar så kör du några sekunder till, det går väldigt snabbt så håll ögonen på den! ^^    När den är klar så häller du över persikasåsen så att den hinner bli ljummen (såsen) för det smakar mycket godare/bättre ihop ifall såsen är ljummen. Du kan ju köra den lite i micron om du vill för att vara på den säkra sidan. Servera med lite hackade mandlar eller annat gott! :)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0