Vegetarisk Pasta Carbonara med lowcarb nudlar!

Till middagen så lagade jag ett recept på vegansk Pasta cabonara eftersom jag bara skulle laga till mig själv medans dem andra åt korvgryta. Jag gjorde den i lite lowcarb style och bytte ut pastan mot fitness nudlar (eftersom jag har väldigt svårt att äta pasta, gryn, potatis osv.. eftersom det är kalori rika) och byte den rökta tofun mot Hälsans köks á la bacon. Till det åt jag lite broccoli också, det blev jätte gott och är otroligt enkel att göra. Ett jätte bra tips på en snabblagad god rätt! :D
 
 
 
 
 
 

Pasta Carbonara!


ca. 2-3 portioner
 
Ingredienser:

1 paket (250-300 g) Rökt tofu eller Hälsans köks á la bacon
1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
4 msk Vetemjöl (jag tog ett fullkorns)
4 dl Växtbaserad mjölk (jag använde osötad sojamjölk)
1 tsk Flytande grönsaksbuljong
Salt & peppar
Valfritt: några droppar tabasco

Valfri pasta eller lowcarb nudlar

 

  • Skär ner tofun i små bitar om du vill använda tofu. Finhacka den gula löken och vitlöksklyftorna. Fräs allt i lite mjölkfritt smör tills det får fin färg och svettas härligt. Tofun/"baconet" ska bli lätt knaprig, precis som bacon.
  • Strö över vetemjölet och blanda runt. Rör sedan ner den mjölken och blanda runt. Låt bubbla på tills allt har blivit en gosigt tjock och krämig pastasås. Smaksätt med flytande grönsaksbuljong, generöst med salt och peppar samt några droppar tabasco om man gillar hetta.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0