Raspberry cheesecake mugcake!

Hejhej! :)
 
Har haft fullt upp hela dagen idag för imorse så hann jag tyvärr inte lägga upp receptet på dagens frukost så det fick bli nu istället. En sak på grund av att jag inte har haft tid är för att jag förs första gången gjorde palt hemma hos mormor som vi åt till lunch (dock åt jag flatpalt de som är utan fläsk och vi gör våran palt med vetemjöl istället för kornmjöl), så det var riktigt mumsigt och mysigt som alltid ;D. Det är en speciellt grej i vår familj/släkt som man alltid äter hos mormor som hon och morfar lagar tillsammans, det har liksom blivit en mysig liten mormor och morfar grej som man alltid äter där och frågar alltid när man skulle kunna på palt, haha :p.
Tog även hem några palter (så klart), som kommer äta om någon dag ;).
 
Aja imorse så blev det ännu ett recept från Sanna på en super yummy hallon cheesecake muggkaka (jag gjorde dock hälften av satsen) med en fräsch vaniljfrosting och en smarrig och krämig hallon creamcheeese fyllning :D. Hon är verkligen super duktigt på att göra mugcakes man blir liksom mätt på dem och det känns mer som man har ätit jämfört med vissa mugcakes recept.
 
Kommer komma fler recept på mugcakes för jag har hamnat lite i en mugcakes fas, plus att jag har en hel del som jag inte ännu har provat som har stått på min att "laga" lista, kommer även att hitta på några egna versioner med när man fått lite insperation ;).
 
 
 
 
 
 
En redigerad mobil bild från instagram på dagens lunch (mammas tallrik).
 
Sorry för dem lite halv taskiga bilderna, ljuset blev väldigt mysko på bilderna när jag tog kort :s.
 

Raspberry cheesecake mugcake!


1 portion
 
Muggkakan:
1,25 dl (50g) Havregryn
  ½ (50g) Banan
2 Äggvitor
0,5 msk Kokosmjöl
1 tsk Bakpulver
2 tsk Stevia
2 msk Valfri mjölk

Fyllning:

2 msk Philadelphia, valfri fetthalt
5 Hallon
0,5 tsk Vaniljarom
1 tsk Stevia

Frosting:
75 g Lättkesella/kvarg
75 g Keso, valfri fetthalt
1 kapsyl Vaniljarom
2 tsk Stevia

  •   Blanda alla ingredienserna till muggkakan med en stavmixer tills det blir en slät smet. Häll smeten i en smord skål/mugg.
  • Rör ihop allt till fyllningen med en sked och lägg i fyllningen i mitten av smeten. Micra kakan på högsta effekt i ca 1-1,5 minut. Håll koll så det inte svämmar över och laga i 10-sekunders intervaller mot slutet om det håller på att välla över. Vänd upp sedan kakan på ett fat.
  •   Mixa ingredienserna till frostingen med en stavmixer tills den blir slät. Bred frostingen över kakan och toppa med några hallon.
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0