Nyttiga Citronmuffins!

Som sagt så hade jag fått en önskan på ett recept på ett par nyttiga Citronmuffins av en blogg besökare på mitt "önske inlägg". Dock så var det inget specifikt som angavs så jag visste inte riktigt vad för typ av citronmuffins den var ute efter men tillslut efter att ha kollat runt lite på muffins recept så kom jag fram till att skapa dessa godingar.
 
Testade att laga dem idag efter skolan och blev väldigt glad över att dem blev så här goda på första försöket! :D
Dem blir mer matigare med havre mjöl än vanlig muffins och passar utmärkt till fukosten eller mellanmålet men du kan testa att byta ut mjölet mot ex sojamjöl eller något fullkorns mjöl så kanske dem blir mer "fika" anpassade.  För att vara på den säkra sidan så gjorde jag bara hälften av muffinssatsen så man inte skulle behöva trycka i sig några äckliga >.<. Passade även på att testa mina ros-silikonformar som jag inskaffade för ett tag sedan men inte riktigt har haft tillfälle att testa dem ^^.
 
Jag hoppas att dem blev något du var ute efter och att dem kan glädja dig och alla andra! :)
 
 
 
 
 

Mina egna nyttiga Citromuffins!


ca. 6-8 Muffins
 
ingredienser:
0,5 dl Äggvita eller 2 äggvitor
1 dl (40g) Mandelmjöl
1 dl (30g) Havregryn, mixat till havremjöl (för matigare muffins)
eller 1 dl Soja- , fullkorns mjöl (för förmodligen "lättare" muffins)
1 tsk Bakpulver
0,5 dl Kvarg/kesella
0,5 dl Mosad banan, mogen
2 tsk Rivet citronskal
ca. 3,5-4 tsk Citronsaft, ny pressad
2 kapsyler Vaniljarom
ca. ½ tsk Stevia
ca. 0,5 tsk Kanel
 

  • Sätt ugnen på 175 C grader. Börja med att mixa havregrynen med en stavmixer till mjöl och mosa bananen med gaffel lite i taget så att du inte mosar för mycket banan än mer av det du ska ha.
  • Vispa sedan äggvitorna tills dem blivit till vitt fast skum, vänd sedan ner varsamt resten av ingredienserna och blanda. Smaka av och se ifall det behövs mer sötning eller liknande (om du så önskar/vill).
  • Fördela sedan smeten i 6-8 muffinsformar (helst silikon), grädda dem i ugnen i ca 17-23 minuter, prova med sticka ifall su är osäker om den kommer ut ren, lite kladd skadar ej.
 
Ät dem som dem är eller servera dem tillsammans med en god bär, vanilj eller choklad kräm/frosting! ;)
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0