Mjuk saftig Mango & hallonkaka!

 Hejsan hejsan! :)
 
Har haft lite tidsbrist till bloggandet när jag har tänkt att egentligen att uppdatera så det får bli lite senare när jag kan, för efterskolan så skapade jag ett recept som en av mina besökare hade önskat i "önske inlägget"(recept kommer i nästa inlägg). Till frukost så gjorde jag en saftig Mango-frukostkaka som var jätte mjuk och god! :)
Hade velat tillsätta hallon i min men har en mango som behöver ätas upp och om jag skulle tillsätta hallon så skulle jag vara tvungen att ta bort mango annars så skulle det bli för "mycket" kalorier för mig :/ -_-".
Så jag tillsätter det nu i receptet i efterhand för det var egentligen min tanke i början...
 
 Du behöver självklart inte äta denna till frukost du kan även dela den med någon till fikat eller ta allt själv! ;)
 
 
 
 

Mjuk & saftig Mangokaka!


1 portion
 
Ingredienser :
 1 msk Havregryn
1 msk Kokosmjöl
0,5 tsk Bakpulver
1 msk Mandelmjöl
0,5 dl Äggvita eller 1 ägg
2 msk Yoghurt
ca. 1-2 tsk Stevia/sötning
0,5-1 tsk Carbo pulver (funkar med kakao ifall du inte har carbo + mer sötning)
1 msk Valfri mjölk eller vatten
70g ca (1,5 dl) Färsk mango eller fryst
ca 0,5-1 dl Hallon
Valfritt: 1-2 msk Linfrön eller psyllium frön
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Blanda samman alla ingredienserna efter smak förutom carbo pulvret i en skål, dela sedan upp smeten och tillsätt carbo pulvret (kanske behöver mer kakao plus sötning ifall du använder det), rör samman och smaka av.
  • Häll sedan den ljusa smeten i en smord ungsform (jag använde en 12 cm i diameter springform).
  • Skiva eventuellt mangon i klyftor i fall du använder färsk, lägg hälften av mango bitarna på smeten. Tina hälften av hallonen i micron och mosa dem sedan häller du dem jämt fördelat över kakan, täck frukten med carbosmeten. Lägg på resten av mangon och hallonen, grädda kakan i ca 15-20 minuter.
Servera med eller utan tillbehör exempel någon god vaniljröra eller yoghurt och lite extra bär om du så önskar! ;)
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0